Annonce
Udland

Coronavirus kan koste over 100.000 job i Tysklands bilindustri

Coronakrisen koster den tyske bilindustri dyrt. Alene Volkswagen taber omkring 15 milliarder kroner om ugen. (Arkivfoto) Foto: Fabian Bimmer/Reuters

Dalende tysk bilsalg, der forstærkes af coronakrisen, kan koste hundredtusinder af job, mener forsker.

Over 100.000 ansatte i Tysklands bilindustri risikerer at miste deres arbejde på grund af coronakrisen. Den advarsel kommer fra en førende tysk ekspert.

Efterspørgslen på nye biler ventes at falde med omkring 15 procent i år, vurderer forsker Ferdinand Dudenhöffer fra Duisburg-Essen-universitet.

Hvis man ser på erfaringen fra finanskrisen i 2008-09, kan det tage over et årti at indhente det tabte igen, skriver han i en analyse ifølge det tyske nyhedsbureau dpa søndag.

Forskeren vurderer, at der vil være en overkapacitet i de tyske bilfabrikker på mellem 1,3 og 1,7 millioner biler, som der ikke er efterspørgsel på. Det vil bidrage til tabet af arbejdspladser, mener Dudenhöffer.

- Årsagen er ikke problemer i forsyningskæden, men ret tydeligt manglen på efterspørgsel, skriver han.

Ifølge forskeren led bilindustrien i forvejen under den faldende efterspørgsel, som nu er blevet forstærket af coronakrisen.

Ifølge Dudenhöffers beregninger kan et sted mellem 100.000 og helt op til 830.000 job være i farezonen. Det er både hos bilfabrikkerne, hos forhandlerne og i andre dele af den tyske bilindustri.

Alene Volkswagen-koncernen taber hver uge omkring to milliarder euro, svarende til 15 milliarder kroner, fordi produktionen i Europa og USA er gået i stå. Det har koncernens ledelse oplyst i et brev til de ansatte, skrev finans.dk lørdag.

Kreditvurderingskoncernen Moody's Investors Service forudser i en prognose, at bilsalget i Europa i år vil falde med 20 procent. I USA ventes der et fald på 15 procent, mens salget i Kina ventes at gå 10 procent tilbage, skriver finans.dk.

Ferdinand Dudenhöffers prognoser er lidt mere dystre. Han forventer en nedgang i salget i Tyskland på 15 procent, mens det i Kina ventes at være 20 procent, Frankrig og USA 25 procent og Italien 30 procent.

  • Coronakrisen koster den tyske bilindustri dyrt. Alene Volkswagen taber omkring 15 milliarder kroner om ugen. (Arkivfoto) Foto: Fabian Bimmer/Reuters
Annonce
Udland

Fire betjente er dræbt i skyderi i amerikansk forstad

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen