Annonce
Udland

Facebook begrænser målrettede reklamer mod brugere under 18

Der kommer også ændringer for det sociale medie Instagram, som Facebook ejer. Nye brugere af Instagram, som er under 16 år, får per automatik en privat bruger, når de opretter sig. (Arkivfoto). Foto: Lionel Bonaventure/Ritzau Scanpix

Annoncører på Facebook og Instagram må fremover nøjes med at målrette reklamer på baggrund af eksempelvis køn.

Techgiganten Facebook har tirsdag løftet sløret for en række tiltag, som skal beskytte yngre brugere af dets platforme.

Det indebærer blandt andet, at virksomheder ikke længere må målrette reklamer til brugere under 18 år baseret på deres interesser eller aktiviteter på andre hjemmesider.

Det gælder på alle Facebooks platforme, herunder det sociale medie Instagram. Det oplyser det sociale medie tirsdag.

Ændringen betyder, at annoncørerne bliver mere begrænsede, når de skal ramme deres yngre målgrupper.

De kan dog fortsat målrette deres reklamer på Facebook og Instagram efter alder, køn og lokation.

Det nye tiltag kommer, efter at grupper har fremført argumenter om, at yngre brugere ikke er ordentligt rustede til at forholde sig til målrettede reklamer.

Der bliver ingen ændringer i, hvilke brugerdata Facebook indsamler. Det oplyser en talsmand for Facebook.

Der kommer også ændringer for det sociale medie Instagram, som Facebook ejer. Nye brugere af Instagram, som er under 16 år, får per automatik en privat bruger, når de opretter sig. Det skal hindre uønsket kontakt fra voksne.

Brugerne under 16 år får dog stadig muligheden for at gøre deres konto åben. Og nuværende brugere under 16 kan også fortsat holde deres brugere åbne.

Instagram oplyser også, at mediet i adskillige lande gør det sværere for voksne, som har udvist mulig mistænksom opførsel, at finde unge brugeres profiler.

Mistænkelig opførsel kan for eksempel være, hvis de voksne for nylig er blevet indberettet af en ung bruger.

Facebooks tilgang til yngre brugere har været i spotlyset, efter at det fik lækket planer om en udgave af Instagram for børn under 13 år.

Selskabet bekræfter tirsdag, at det arbejder på en Instagram-version for "tweens". Begrebet dækker over børn i aldersgruppen 10-13 år.

  • FILES-US-IT-LIFESTYLE-CHILDREN-INSTAGRAM-FACEBOOK
    Der kommer også ændringer for det sociale medie Instagram, som Facebook ejer. Nye brugere af Instagram, som er under 16 år, får per automatik en privat bruger, når de opretter sig. (Arkivfoto). Foto: Lionel Bonaventure/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang