Annonce
Udland

Medie: Piloter i Lion Air-fly søgte febrilsk svar i manual

Efterforskere gennemgår motordele fra det Lion Air-fly, der i oktober forulykkede med 189 mennesker om bord (Arkivfoto fra november). Foto: Bay Ismoyo/Ritzau Scanpix

Piloterne i et Boeing-fly, der styrtede i oktober sidste år, forstod ikke, hvorfor flyets næse pegede nedad.

Kort før et fly med 189 personer om bord forulykkede i oktober, forsøgte flyets piloter desperat at finde svar på flyets opførsel i en manual.

Det fremgår af lydoptagelser af de sidste minutter i cockpittet.

Det fortæller tre unavngivne personer til nyhedsbureauet Reuters.

Det forulykkede fly var af typen Boeing 737 MAX 8. Det var den samme flytype, der 10. marts styrtede i Etiopien med 157 personer om bord.

Piloterne i Lion Air-flyet, der styrtede ud for Indonesien i oktober, skal have haft svært ved at forstå, hvorfor flyets næse pegede nedad.

Senere har det vist sig, at det angiveligt var fordi, flyets system fik fejlagtige oplysninger fra en sensor og vurderede, at flyet var ved at miste fart. Derfor skal flyet have brugt sit såkaldte trimsystem til at pege flyet mod jorden for at generere fart.

Ifølge lydoptagelserne talte de to piloter om både højde og fart i de afgørende minutter. De talte dog ikke om trimsystemet.

Det er ifølge Reuters første gang, at der bliver offentliggjort detaljer om, hvad der blev sagt i Lion Air-flyets cockpit.

I en foreløbig rapport fra november lød det, at det forulykkede Lion Air-fly dagen inden det fatale styrt var stødt på nøjagtig det samme problem. Her lykkedes det dog at løse problemet.

Bloomberg News har senere oplyst, at det blev løst af en pilot fra Lion Airs søsterselskab Batik Air, der havde tilsluttet sig de to øvrige piloter.

Tilstedeværelsen af en tredje pilot fremgik ikke af rapporten fra november.

De tre piloter fortalte ikke piloterne, der endte med et styrte ned med flyet, om de problemer, de havde oplevet.

Flystyrtet i Etiopien i marts har skærpet interessen for, hvad der skete i oktober, og hvilken sammenhæng, der kan være mellem de to ulykker.

Den franske havarikommission (BEA) meddelte tirsdag, at den havde fundet "tydelige lighedstegn" mellem de to styrt.

Det fremgik dog ikke umiddelbart, hvad lighedstegnene var.

  • INDONESIA-ACCIDENT-LION AIR
    Efterforskere gennemgår motordele fra det Lion Air-fly, der i oktober forulykkede med 189 mennesker om bord (Arkivfoto fra november). Foto: Bay Ismoyo/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze