Dansk Folkehjælp står i spidsen for byggeriet af ti nye folkeskoler i den nordafghanske provins Faryab. Men præcis hvordan bygger man en skole i Afghanistan?
* Overordnet set skal der være er et behov fra lokalsamfundet og undervisningsministeriet. Landsbyer kan selv henvende sig, hvis der er et behov for en skole - og så finder man ud af, hvor den skal bygges.
* På provinsniveau er der et kontor med ingeniører, der står for alle aspekter af skolebyggeriet.
* Undervisningsministeriet har en infrastrukturdepartment, der står for design og standarder i forhold til byggerier. Alt, der bygges i Afghanistan, skal følge et anerkendt design.
* Lovmæssigt skal man skal finde ud af, hvem der ejer den grund, der skal bygges på. Det skal være offentlig jord før man må bygge, og der må ikke være problemer med ejerskab.
* På det tekniske plan skal man finde ud af, om grunden er egnet til at bygge skole på.
* Der skal undersøges adgang til grunden, sikkerhed på grunden, om der er for store krav i forhold til at skulle nivellere grunden, om der er adgang til vand og om grunden er i fare for oversvømmelse eller jordskælv.
* Også lokalsamfundet skal inddrages i byggeriet, da de har ejendomsret over grunden.
* Hvis grunden, der skal bygges på, ikke er god nok eller stor nok, skal lokalsamfundet hjælpe med at finde ny grund - eller finde ud af, om nogen vil afstå noget grund til formålet. Hvis ikke, må man købe sig til mere jord.
* Derefter skal lokalsamfundet klargøre grunden. De skal nivellere den og lave aftaler med de lokale med hensyn til materialer, så de kan bidrage med det.
* Især sten og vand er vigtige materialer for bygningers fundament. Lokalsamfundet kan hjælpe med at hente sten fra stenbrud og fra floder.
* Der skal hyres lokale daglejere, der kan arbejde i forhold til deres kvalifikationer. Ofte bliver det til mange hundrede arbejdere, der har en indtægt i den periode byggeriet står på.
* De lokale skal lære at tage ejerskab. De skal vide, at de har et ansvar for skolen. Det er især repræsentanter fra lærerne og ældrerådet også kaldet Shura, der inddrages, idet de repræsenterer lokalsamfundet.
* En vedligeholdelseskommité skal etableres, og der skal være teknisk kapacitet til at kunne vedligeholde skolen fremover.
Kilde: Dansk Folkehjælp
/ritzau/