NYKØBING: Mange borgere kender ikke til de digitale muligheder inden for sundheds-apps, eller er utrygge ved at bruge dem. Derfor er Region Sjælland (Sundhedsstrategisk Planlægning) og Nykøbing F. Sygehus nu i fuld gang med et pilotprojekt, der går ud på at frivillige hjælper patienter og pårørende med at installere og benytte apps, der kan gavne ens patientforløb.
På Nykøbing F. Sygehus står et korps af frivillige klar med hjælp og information om eksempelvis MinSP, Min Læge, Medicinkortet, Min Sundhed med flere. Forleden mødte Ugeavisen en håndfuld af dem i sygehusets forhal.
Der er uddannet 18 frivillige hjælpere, og kendetegnet ved dem er, at de har god tid til at hjælpe, lyst til at være nærværende, og så glider de naturligt og roligt ind i den ellers travle forhal. De er iført orange bluser eller veste, og hjælper på en anden måde end de i forvejen kendte frivillige fra Røde Kors, der er iført rød uniform.
Projektet har kørt siden januar, så holdet af frivillige har fået en god fornemmelse af, hvad det er folk har brug for hjælp til.
- Vi oplever, at rigtig mange får hjælp af en pårørende, og det er rigtig godt, men der er også en del, der oplever, at alt det digitale "kan drille lidt". Der findes efterhånden en del brugbare sundheds-apps, og har man lyst til det, fortæller vi meget gerne om dem. Det er også muligt at give en pårørende fuldmagt til at tilgå de forskellige apps, og det er en stor hjælp for mange, der gerne vil bistå et familiemedlem, fortæller Pia Geert, frivillig hjælper.
- Tag gerne din smartphone, eller tablet med, så kigger vi på det sammen, og også gerne dit pas, hvis dit MitId ikke fungerer, for det er en præmis for at få de andre apps op at køre. Skulle vi mod forventning ikke kunne løse udfordringen, kan vi ringe til MinSP support på telefon 3190 8364. Den linje er åben for alle på hverdage mellem klokken 9 og 14, tilføjer Lotte Kraeutler, frivillig hjælper.
Mange muligheder
De forskellige sundheds-apps giver en øget fleksibilitet, og det er for eksempel muligt at tilgå en videokonsultation med en læge, og derved undgå en lang køretur. Det er også muligt at se eksempelvis svar på blodprøver og lignende, men her er det vigtigt, at man husker, at man skal være klar til at få svaret, inden man har talt med lægen. Det kan jo være et svar, der er svært at få. Man kan nemt bestille medicin og se behandlingsaftaler med mere.
- Jeg synes, det er spændende at være med i projektet, fordi det udvikler sig hen af vejen. Vi giver vores viden videre, og så bliver det tilpasset hen af vejen. Det føles godt at kunne gøre en forskel, fortæller Pia Geert.
Der er plads til flere frivillige, så hvis opgaven lyder spændende for dig, er du velkommen til at kontakte projektmedarbejder Ida Trier på telefon 2071 3018 eller idajoh@regionsjaelland.dk, hvorefter det er muligt at komme med på nogle prøvevagter.
Få også hjælp hos Ældre Sagen
Region Sjælland samarbejder også med Ældresagen om at hjælpe patienter og pårørende med sundheds-apps. Det sker i de fleste lokalafdelinger i Guldborgsund, Lolland og Vordingborg kommuner. Hertil er der uddannet 36 frivillige hjælpere. Du behøver ikke at være medlem af Ældresagen for at få hjælp.
Du kan finde information om din nærmeste IT-café og dens åbningstider på Ældre Sagens hjemmeside.