NYKØBING: Fredag 22. september klokken 19.30 slår Sprøjtehusteatret dørene op for en kunstnerisk satsning af klassiske dimensioner.
- Da holder vi nemlig premiere på “Onkel Vanja” af Anton Tjekhov i Niels Brunses mundrette oversættelse. Udover at være en klassiker er det et moderne stykke, en fornem repræsentant for det, Georg Brandes døbte “Det moderne gennembrud”, hvor også Henrik Ibsen og August Strindberg hører hjemme. Men når vi har valgt et Tjekhov-stykke skyldes det, at det var opsætningen af Tjekhov, der gav instruktøren, Konstantin Stanislavski ideen til den dengang moderne måde at spille teater på, fortæller Mogens Sørensen, instruktør.
Han har taget initiativ til at sætte “Onkel Vanja” i scene på Sprøjtehusteatret, og han er selv meget optaget af Stanislavskis metodikker, der har til hensigt at gøre spillet mere troværdigt blandt andet gennem at give spillerne mere autenticitet.
- Når man arbejder med Stanislavski, opdager man hvor mange lag, der ligger under replikkerne, hvor mange valg, skuespillerne må tage - også indimellem nogle ubehagelige - før spillet fungerer og er troværdigt. Har man ikke hørt om Stanislavski, har man måske hørt udtrykket, “Method Acting”, som er mange filmskuespilleres foretrukne teknik, når det gælder om at fremstå troværdig på det storelærred. Det er det, vi arbejder med. Bare til den mindre scene. Vi er ikke udlærte endnu, men vi afleverer et ordentligt produkt, der både er underholdende, spændende og morsomt, tilføjer han.
Fredag 29. september er “Onkel Vanja” åbningsforestilling for DATS’ Festival, der løber over scenerne i Sprøjtehusteatrets og Maskens fælles hus. Publikum kommer gratis i teatret til en række danske amatørsceners allerbedste stykker. Programmet hertil udkommer snart.