Annonce
Ugeavisen Lolland

Fernet Brancas kroniske fordomme

Negativ omtale er måske bedre end dårlig omtale. I hvert tilfælde var det næppe en fejl, da Lolland kom i skudlinjen i reklamen - her i et busstoppested. Foto: Connie Reidun Steffensen

Flere medier kunne for få dage siden fortælle, at Fernet Branca i sine reklamer om at "livet er bittert" refererede til livet på Lolland. Og spiritusproducenten har gjort det flere gange tidligere.

"Du har endelig råd til en 3-værelses lejlighed med havudsigt - hvis du flytter til Lolland." - og så så en Fernet Branca flaske - og nederst konklusionen: "Life is bitter."

Sådan lyder en reklame for den kendte spiritus på reklamer rundt om i Danmark, som flere har udtalt sig kritisk omkring, fordi reklamen jo netop siger, at livet er bittert, fordi man kun kan få havudsigt på Lolland.

Lolland-Falster Lovestorm har reageret på annoncen og gør opmærksom på, at reklamebureauet ikke er helt opdateret på, hvad Lolland står for i dag - og at konklusionen burde være, at livet er fantastisk, fordi man kan få en billig bolig på Lolland. Og altså ikke bittert.

Forstærker fordomme

Fernet Branca har haft reklamen hængende i hovedstadsområdet og forstærker ifølge flere reklamefolk dermed de fordomme, der er om at bo i mindre byer. Reklamebureauet Brandhouse som står for den danske reklame er dog ikke enig i kritikken og skriver til DR:

"Reklamen, som på tidspunktet kun kunne findes i Storkøbenhavn, skulle på humoristisk vis italesætte en af de få ting, der er lige så bittert som smagen af Fernet-Branca: De høje huspriser i København, der for mange københavneres tilfælde vil betyde, at man skal flytte et godt stykke væk fra omgangskreds og job i København, hvis man vil have sin drømmebolig."

"Om man kan lide reklamen og dens formulering er op til den enkelte, men intentionen var at få folk til at smile over det bitre prisniveau på boliger i hovedstaden; ikke at præsentere livet på Lolland som 'bittert'."

Men det kræver ikke den store research at finde ud, af at Fernet Branca tidligere har været i præcis den samme mediestorm.

I 2017 kom producenten i pressens søgelys i Köln, da de gjorde grin med at bo i bydelen "Chorweiler". Og i 2016 gik det ud over Hamburg-bydelen "Pinneberg"

Så meget tyder på, at der er tale om en helt almindelig reklame - og i den stil, som Fernet Branca gerne vil kendes på.

Du kan finde omtalen af de tyske kampagner på nettet på adresserne kortlink.dk/24f6w og kortlink.dk/24f6x. Omtalen på Danmarks Radio findes her: kortlink.dk/24fgm

  • Negativ omtale er måske bedre end dårlig omtale. I hvert tilfælde var det næppe en fejl, da Lolland kom i skudlinjen i reklamen - her i et busstoppested. Foto: Connie Reidun Steffensen
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet