Så fik det næste kuld testkørere installeret kameraer i bilerne. Og de havde hver især bud på, hvilken adfærd det er, kameraerne skal fokusere på.
- Jeg parkerer aldrig kun i gear hernede. Det lærte jeg efter, at bilen lige så stille rullede ud i havnen!
Mørket har så småt sænket sig, da Folketidendes reporter møder testkøreren Hans-jørgen Føns Jørgensen foran Stege Roklub. Tre biler holder på stribe på den lille skrænt ned til havnen. Simon Bentholm er også denne gang med for at installere de kameraer, der de næste tre dage skal følge aftenens to testkørere på vejene. Den første af dem er Hans-jørgen Føns Jørgensen, og hans bemærkning får Folketidendes reporter til lige en ekstra gang at tjekke, at håndbremsen er trukket. Det er den.
Indenfor i roklubben hænger der kajakker og kanoer på væggen. Det er køligt. Hans-jørgen Føns Jørgensen tænder for kaffemaskinen.
- Ja, vi prøver jo også at holde det ved lige om vinteren. Der skal jo være nogen til at reparere bådene, siger han.
Vejdirektoratet holder ind til videre tæt med, hvilken adfærd kameraerne fokuserer på. Men den nyslåede testkører har dog et bud.
- Når jeg er ude at køre, ser jeg mange, der ikke overholder reglerne og laver unoder. Jeg kunne forestille mig, at én af tingene man vil kigge på, er hvor meget, der reelt er af sådan noget, fortæller han og tilføjer:
- Men jeg tror også, det har noget med trafikmønstre at gøre. For eksempel hvor mange der bruger vores vejnet. Og hvis sådan noget faktuel viden kan højne trafiksikkerheden og forbedre infrastrukturen, så vil jeg meget gerne være med.
Hans-jørgen Føns Jørgensen vurderer sine egne køreevner som gode, men er spændt på, om testkørslen vil ændre ved den opfattelse.
- Stemmer det billede, jeg har af mig selv, overens med det, der kommer frem?, reflekterer han.
Men hvis der er noget at sætte på hans kørsel, er Hans-jørgen Føns Jørgensen sikker på, at det må være i småtingsafdelingen.
- Det, der kunne være med mig, er at jeg måske kunne finde på at skære hjørner og køre lidt for stærkt, siger han.
Han mener ikke selv, han vil lægge mærke til kameraerne. Men det er der måske andre, der vil.
- Jeg ved ikke, hvad det er, men folk tror, min bil er en civil politibil. Og når jeg så får sådan et kamera sat op i forruden, så kan det nok være, at det får folk der ligger og fedter rundt ude på siden til at opføre sig ordentligt, siger han.
Fra Stege går turen tilbage mod Lolland-Falster og til Guldborg.
Her venter Claus Hovmand Mortensen, som er den anden nye testkører denne aften.
- Jeg tømmer lige askebægeret, så det er klar til i morgen, siger han og fjerner bunken af skodder fra sin store kassebil.
Claus Hovmand Mortensen er murer og arbejder i København. Ligesom Hans-jørgen Føns Jørgensen har han et bud på, hvad Vejdirektoratet kigger på.
- Jeg tror, det er folks opmærksomhed og afstanden til andre bilister. Det er noget, der er og bør være meget fokus på, fastslår han.
Aftenens anden testkører synes også selv, han er en god bilist. Men i de tidlige morgentimer på de første af mange kilometer ind mod København halter det lidt.
- Herfra og op til Køge er jeg nok lidt uopmærksom, men derefter har jeg også fået skyllet de første to kopper kaffe ned, og der er lidt flere bilister på vejene, siger han.
Claus Hovmand Mortensen glæder sig til at prøve sin nye rolle som testkører af. Men det har krævet lidt forberedelse.
- Det bliver da en køreprøve de næste par dage. Der er jo nærmest ikke det, jeg ikke laver i bilen ellers. Ringer til konen, drikker kaffe, tager en smøg – jeg er faktisk spændt på, om man kan se mig på kameraet for røgen! Men jeg har da øvet mig lidt i dag, med placering på vejen og sådan, griner han.