Annonce
Underholdning

Få succes på de sociale medier

Foto: Anatoliy Babiy

Der er stor forskel på, hvor stor succes forskelligt indhold opnår på de sociale medier.

Der er stor forskel på, hvor stor succes forskelligt indhold opnår på de sociale medier. Nogle indlæg bliver aldrig delt, mens andre spredes med lynets hast.

Hvis du formår at lave indhold, der er så relevant og interessant, at andre gerne vil dele det, så har du allerede taget et stort skridt på vejen mod at få succes med markedsføring på de sociale medier.

Sociale medier: en oplagt platform
Du kender med garanti mange af de sociale medier, som langt de fleste af os er en del af. Det kan være sociale netværk som LinkedIn, Facebook, Twitter og Google+.
Disse netværk har det til fælles, at de er digitale tjenester, hvor brugerne selv kan dele og skabe indhold. Det er medier, som understøtter dialog, fællesskab og interaktion.

Hvis du ikke allerede har erfaring med de sociale medier, må du endelig ikke kaste dig hovedkuls ud i at oprette profiler på alle sociale medier, du kan komme i tanke om. Det er nemlig afgørende, at du kender til styrkerne og svaghederne ved de enkelte medier, inden du begynder at bruge dem. Gør du ikke det, skal du først og fremmest opnå en forståelse af disse.

En effektiv måde, hvorpå du kan opnå denne viden, er ved at deltage i et kursus om sociale medier. Der er flere store kursusvirksomheder, eksempelvis Kursusfabrikken.dk, der udbyder dagskurser i de specifikke medier eller et mere overordnet kursus om flere medier på en gang.

På de sociale medier går brugerne fra blot at være passive modtagere af medieindhold til selv at være aktive spillere. Derfor er de sociale medier også grundlaget for viral spredning og markedsføring.
Men nu er det store spørgsmål, hvordan du kan få succes med din markedsføring på de sociale medier. For hvordan udformer du indhold, der er så relevant, at andre gerne vil dele det? Det er faktisk ganske simpelt.

Få andre til at dele dit indhold
Først og fremmest skal du forstå en meget vigtig del af markedsføringen på de sociale medier. Du skal passe med at forsøge at sælge dine produkter direkte eller udforme såkaldte produkt-shoots. Det er den sikre vej mod nul delinger og ingen interaktioner.

Selvom mange virksomheder deltager på sociale medier for at sælge, er der ingen brugere, der opretter sig for at blive solgt til. Husk på, at brugerne på de sociale medier som udgangspunkt er fuldstændig ligeglade med din virksomhed og de produkter, du forsøger at sælge.

Hvad du derimod skal forsøge er at udforme indhold, der er relevant for brugerne. Indhold der overrasker, undrer, fascinerer og skaber en form for samhørighed. Det kan enten være sjove videoer, undrende fakta eller forskellige guides, der er direkte anvendelige for brugerne.
Jo mere relevant, underholdende og overraskede indholdet er for den enkelte bruger, jo større er sandsynligheden for at denne vurderer, at indholdet også er relevant for andre.

Hvis du er i tvivl om, hvad der typisk bliver delt på de sociale medier, har du svaret lige ved hånden. Tag et kig på de forskellige sociale medier. Her kan du opnå en fornemmelse af, hvilke former for indlæg der typisk bliver delt og spredt på de forskellige platforme.

Der er ikke noget endegyldigt svar på, hvad der overordnet virker på de sociale medier. Det kan nemlig variere en del fra medie til medie. En ting er dog sikkert. Videoer, der er professionelt udført, har ofte langt større sandsynlighed for at blive delt end tekstopslag.

  • Social media communication concept
    Foto: Anatoliy Babiy
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet