Flere Bed & Breakfast i Guldborgsund oplever, at de ikke får turister henvist fra turistinformationen
Der er ikke megen begejstring at spore, når man spørger bed and breakfast ejerne, om deres forhold til den nye turistinformation i Nykøbing. Flere af dem oplever nemlig, at den nye turistinformation ikke henviser til de små lokale erhvervsdrivende.
- Vi får ikke en eneste af vores kunder fra turistbureauet i Nykøbing, og det har der ellers været tidligere, fortæller Preben Jensen, der sammen med Jytte ejer Albertsgaard B&B syd for Nørre Alslev.
Heller ikke hos Guldborgsund Bed & Breakfast har de haft særligt travlt med kunder henvist fra turistinformationen.
- I går fik vi den første henvisning, men ellers har vi ikke fået nogen, forklarer ejer Tina Kofoed, som har bed and breakfast i sit store hus i Nykøbing.
Preben Jensen mener dog ikke, at det er personalet i den nye turistinformation, der skal klandres for problemerne.
- Det er ikke personalets skyld, men oppe fra, understreger han og fortæller, at de har haft en meget god dialog med den medarbejder, som ofte er den eneste på arbejde.
Tina Koefoed ser også et problem, for resten af dem, som har med turisme at gøre i Guldborgsund.
- Vi, de lokale aktører, bliver underkendt, fortæller ejeren af Guldborgsund Bed and Breakfast og fortsætter:
- Det er en dominoeffekt, for vi kan ikke sende turister videre til restauranter og seværdigheder, hvis vi ikke får sendt nogle til os.
Hos turistbureauet i Nykøbing kan turistmedarbejder Jane Caspersen ikke genkende den kritik, som kommer fra de lokale bed and breakfasts.
- Vi gør, hvad vi kan. Der er en mappe med alle brochurerne, så vælger turisterne jo selv, hvor de vil hen, forklarer hun.