Folketidende.dk's brugere siger nej til den gamle Storstrømsbro og ja til en ny.
Af Christina Oberschelp og John Karlsen
Mens eksperter og politikere har svært ved at blive enige om, hvorvidt vi skal have en helt ny Storstrømsbro eller bare renovere den gamle løbende, så taler folketidende.dk's brugere med én stemme.
Og den siger: "Riv den gamle bro ned og byg en ny!"
567 brugere har stemt, og hele 88 procent mener, at den gamle bro fra 1937 skal rives ned, så der kan blive bygget en ny, som kan klare fremtidens togtrafik.
Kun 12 procent mener, at broen skal bevares, men renoveres, når der er behov for det.
På folketidende.dk skriver brugeren Stenbukken:
- Drop byggeriet på Femern Belt og byg en ny bro fra Sjælland til Lolland/Falster. Sidstnævnte er mest nødvendig, og vi kan ikke få det hele. Færgerne klarer opgaven videre mod syd. Ærgerligt, at den tidligere regering solgte Scandlines- Virkeligt ærgerligt!
- Er jeg den eneste der tænker, at det en dag går grumme galt med den bro?, skriver brugeren FM og fortsætter:
- Var det ikke bedre at overveje om den burde nedlægges og erstattes af en ny, jeg ser allerede for mig en bro med biler for oven, og 2 spor til togene under, eller hvad med en tunnel...nåååe ja også en masse arbejdspladser.
Brugeren Ulrik_C bekymrer sig om, hvad den øgede trafik som Femern Bælt-forbindelsen vil medføre, vil gøre ved den gamle bro.
- Jeg kan ikke undgå at komme til at tænke på, hvad der sker når forbindelsen til Tyskland åbner: Banedanmark påstår hårdnakket at den øgede trafik ovennævnte forbindelse vil generere, er dækket ind af broens kapacitet (dvs. hvor mange tog der kan køre pr. time). Men har man prøvet at kigge på hvor meget vibrationerne fra trafikken vil blive øget, og hvad det vil betyde for betonens holdbarhed?, skriver han på folketidende.dk
´"Udefra" følger landets trafikforskere, politikere, virksomheder og organisationer med. Og selvom de er enige om, at Storstrømsbroen skal fremtidssikres, så er de uenige om hvordan.
En af de skarpeste kritikere af en ny Femern Bælt-forbindelse, som er afhængig af en gammel Storstrømsbro, er borgmester Henrik Holmer, Vordingborg Kommune.
- Man burde træffe den rigtige beslutning, og det bliver nok ikke så meget dyrere, når man ser på hvad det koster at vedligeholde Storstrømsbroen, sagde han således tidligere i år på et af Banestyrelsens borgermøder om jernbaneudbygningen.
På den anden side af "broen" står Banedanmark og Vejdirektoratet, som ønsker at bevare den gamle bro, men dog stadig mener, at den skal gøres klar til Femern Bælt-forbindelsen. Derfor arbejdes der på at give Storstrømsbroen en ordentlig omgang - oprindeligt planlagt til at blive gennemført i 2014-15.
- Vi vil gerne sikre os mod problemer 15-20 år ud i fremtiden efter Femern Bælt-forbindelsens åbning, har broingeniør Jørgen Steen Nielsen tidligere sagt til Folketidende. Med Storstrømsbroen som en-sporet “livsnerve” på en i øvrigt to-sporet udbygget jernbane til Femern Bælt-forbindelsen, vil det give meget store gener, hvis der skal foretages reparationer på broen i fremtiden.
Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Henrik Dam Kristensen, som i øjeblikket holder efterårsferie.