Hvis togene kører efter nødkøreplanen, er der ikke noget kompensation at hente for de rejsende.
Der er ikke nogen kompensation at hente for de mange togrejsende, der siden Storstrømsbroens lukning har haft en noget længere rejsetid. Det er nemlig den offentliggjorte nødkøreplan, som DSB kører efter, kompensationen beregnes ud fra.
- Hvis vi har annonceret en ny køreplan, har vi også givet en ny varedeklaration, og så er det den, man måler i forhold til, siger DSB’s trafikinformationschef Tony Bispeskov, som dog understreger, at en ny køreplan altid skal introduceres 24 timer før for at være gældende.
Det med andre ord kun, hvis der sker afvigelser fra den nye køreplan, som gælder, mens Storstrømsbroen er lukket for togdrift, at de rejsende kan få penge igen via basis rejsetidsgarantien.
For pendlere er reglerne for rejsetidsgarantien lidt anderledes. Her er man nemlig tilknyttet en strækning og ikke en afgang. Det betyder ifølge Tony Bispeskov, at man kigger på forsinkelserne for den specifikke strækning på månedsbasis og udbetaler en kompensation ud fra det. Det er dog stadig nødkøreplanen, der er udgangspunktet for denne udregning.