Annonce
Underholdning

Tunnelfabrik bag 10 meter høje volde

Foto: De lyserøde områder skal tjene som midlertidigt depot for det materiale, der graves væk i forbindelse med etableringen af produktionsstedet. Grafik: Femern A/S

Der skal deponeres op mod fire millioner kubikmeter materiale, der skal graves af for at lave produktionsstedet og den tilhørende sejlrende ud til Femern Bælt-forbindelsens kommende linjeføring.

Når elementerne til Femern Bælt-forbindelsen er støbt, skal alle spor efter produktionsstedet øst for Rødbyhavn fjernes igen. Det forudsætter bygherren Femern A/S, og det er også ønsket fra Lolland Kommune på nuværende tidspunkt.

Det betyder blandt andet, at der er enorme mængder jord, der skal opbevares mens produktionen står på - så det bagefter kan bruges til at fylde tomten efter det omkring 240 fodboldbaner store produktionssted op igen.
 
I de foreløbige skitser til produktionsstedet, opererer Femern A/S da også med op til ti meter høje jordvolde omkring produktionsstedet.
- På den måde bruger vi også noget af jorden til støjvolde omkring produktionsstedet, fortalte tunnel-projektets designchef, Kim Smedegaard Andersen, da han forleden talte ved et møde i projekt “BeltTrade” i Rønnede. Støjvolde giver god mening, fordi der vil blive arbejdet i døgndrift på det kommende produktionssted.
 
I alt er der tale om, at der skal flyttes omkring 4 millioner kubikmeter materiale for at uddybe sejlrenden til produktionsstedet, uddybning af det tilhørende havnebassin, og uddybning af de dybe bassiner, hvor de færdige tunnelelementer trækkes ud efter at være støbt færdige.

I forvejen står Femern A/S med omkring 15 millioner kubikmeter overskydende materiale fra opgravningen af den rende i havbunden, hvor tunnelelementerne skal ligge. Omkring 12 millioner af dette materiale er indarbejdet i et landopfyldningsprojekt ud for Sydlollands kyst.
Alene etableringen af produktionsstedet øst for Rødbyhavn vil vare omkring halvandet år. Efter den nuværende tidsplan skal det være klar til at fremstille de første tunnelelementer i 2015 - de sidste vil i følge Kim Smedegaard Andersen være færdig i løbet af 2017.
  • Foto: De lyserøde områder skal tjene som midlertidigt depot for det materiale, der graves væk i forbindelse med etableringen af produktionsstedet. Grafik: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem