Der skal deponeres op mod fire millioner kubikmeter materiale, der skal graves af for at lave produktionsstedet og den tilhørende sejlrende ud til Femern Bælt-forbindelsens kommende linjeføring.
Når elementerne til Femern Bælt-forbindelsen er støbt, skal alle spor efter produktionsstedet øst for Rødbyhavn fjernes igen. Det forudsætter bygherren Femern A/S, og det er også ønsket fra Lolland Kommune på nuværende tidspunkt.
Det betyder blandt andet, at der er enorme mængder jord, der skal opbevares mens produktionen står på - så det bagefter kan bruges til at fylde tomten efter det omkring 240 fodboldbaner store produktionssted op igen.
I de foreløbige skitser til produktionsstedet, opererer Femern A/S da også med op til ti meter høje jordvolde omkring produktionsstedet.
- På den måde bruger vi også noget af jorden til støjvolde omkring produktionsstedet, fortalte tunnel-projektets designchef, Kim Smedegaard Andersen, da han forleden talte ved et møde i projekt “BeltTrade” i Rønnede. Støjvolde giver god mening, fordi der vil blive arbejdet i døgndrift på det kommende produktionssted.
I alt er der tale om, at der skal flyttes omkring 4 millioner kubikmeter materiale for at uddybe sejlrenden til produktionsstedet, uddybning af det tilhørende havnebassin, og uddybning af de dybe bassiner, hvor de færdige tunnelelementer trækkes ud efter at være støbt færdige.
I forvejen står Femern A/S med omkring 15 millioner kubikmeter overskydende materiale fra opgravningen af den rende i havbunden, hvor tunnelelementerne skal ligge. Omkring 12 millioner af dette materiale er indarbejdet i et landopfyldningsprojekt ud for Sydlollands kyst.
Alene etableringen af produktionsstedet øst for Rødbyhavn vil vare omkring halvandet år. Efter den nuværende tidsplan skal det være klar til at fremstille de første tunnelelementer i 2015 - de sidste vil i følge Kim Smedegaard Andersen være færdig i løbet af 2017.