Undersøgelsen viser, at 1 ud af 6 unge ikke læser godt nok, men uddannelsesdirektør hos CELF Carsten Toft Nielsen mener, at fokus skal være et andet sted.
1 ud af 6 unge, som forlader folkeskolen, læser så dårligt, at de får svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse. Men undersøgelsen glemmer at se på andre årsager, siger uddannelsesdirektør ved CELF Carsten Toft Nielsen.
Det er en ny undersøgelse, som viser de ikke helt overraskende tal. Lis Svendsen afdelingsleder hos Ungdommens Uddannelsesvejledning i Guldborgsund Kommune fortæller, at hun godt kan genkende tallene fra sin hverdag. Hun påpeger, at regeringen har anslået et lignende tal.
Også Carsten Toft Nielsen, som er uddannelsesdirektør for CELF, kan se dette problem, men forklarer, at det sjældent er så simpelt som kun dårlige læsefærdigheder.
- Traditionelt er det sådan, at læsehandicap meget ofte er et symptom på nogle andre vanskeligheder, de har haft i forbindelse med at lære at læse da de gik i folkeskolen. De symptomer går jo ikke væk bare, fordi de går ud af folkeskolen, pointerer Carsten Toft Nielsen og uddyber hvad der også kan spille ind:
- Det kan være lavt selvværd, det kan være en problematisk familie-baggrund, det kan være børn, som har stor problemer med ensomhed og så videre. Der er altså nogle årsager til, at de ikke kan læse.
Både Carsten Toft Nielsen og Lis Svendsen påpeger, at der er mange muligheder for at hjælpe de unge, som har det sværest. Begge nævner både mentorordninger og IT-rygsække som løsninger.
Netop i dag markerer Unesco verden over læsningens dag, hvor der sættes fokus på analfabeter, altså folk som ikke er i stand til at læse og skrive. I Danmark er det kun en procent af befolkningen.