Continental har videreudviklet ContiGuard-systemet
En vibrerende pedal skal advare føreren om, at foden skal løftes fra speederen og i stedet placeres på bremsen, hvis man vil undgå at køre op i den forankørende. Internationale trafikuheldsstatistikker fra Europa og Japan viser, at cirka hvert andet trafikuheld skyldes, at biler påkører hinanden bagfra.
Continental har udviklet en såkaldt acceleratorpedal - Accelerator Force Feedback Pedal - som skal nedbringe denne type ulykker.
Pedalen, der indtil videre er blevet installeret af en japansk bilfabrikant og endnu ikke kommet i handlen herhjemme, vibrerer advarende, når man kommer for tæt på bilen foran.
- Vibrationerne signalerer, at køreren skal tage foden af gaspedalen og bremse med det samme for at undgå kollision. Pedalen er en videreudvikling af ContiGuard-systemet, fortæller Georg Nielsen, administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.
I følge NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration i USA, skyldtes 20 procent af alle færdselsulykker i USA i 2006 påkørsler bagfra. I Europa og Japan er de samme tal 44 og 57 procent.
- Vores informationer fortæller, at 85 procent af kollisioner bagfra skyldes menneskelige fejl. De tre vigtigste årsager er for høj fart, for lidt afstand til bilen foran og for lidt opmærksomhed på kørslen. Vibratorpedalen og andre elektroniske sikkerhedsprodukter som Continentals nye digitale HDR-CMOS-bilkamera, der overvåger bilens hastighed, skiltning og baneskift, hjælper køreren med at bevare overblikket og reducerer de menneskelige fejl, siger Georg Nielsen.
Acceleratorpedalen er nært beslægtet med Continentals vejskifte-assistent, der advarer om bagfrakommende trafik, hvis man kører i overhalingsbanen, og der kommer trafik bagfra. Køreren bliver her advaret ved, at rattet begynder at vibrere.