Det går ud over trafiksikkerheden, når førere af sneplove kan arbejde i op til 13 timer i træk uden hvile, mener 3F.
Når landsdelens veje bliver saltet eller ryddet for sne, så det er muligt for almindelige dødelige at forcere, sker det ofte af folk, der har arbejdet i op mod 13 timer i træk. Køre- og hviletidsbestemmelserne, der sætter grænser for, hvor lang tid chauffører må køre uden hvil, træder nemlig ud af kraft, så snart der er tale om førere af sneplove eller saltspredere – det, der også kaldes vinterbekæmpelse. Og det problematisk, mener 3F, der organiserer nogle af chaufførerne.
- Når man har lavet nogle køre- og hviletidsregler, der siger, at man for eksempel skal holde hvil efter 4,5 times arbejde, handler det om trafiksikkerhed. Reglerne er jo lavet som sikkerhed for, at medtrafikanter ikke risikerer, at en træt chauffør bringer dem ud i en ulykkessituation, men også for at sørge for, at chaufførerne kan gå sikkert på arbejde. Derfor har jeg også meget lidt forståelse for, at man overhovedet kan dispensere for dette, siger Claus Nyrup fra Transportgruppen i 3F Guldborgsund.
- Alt andet lige øger man jo risikoen for ulykker, tilføjer han.
Selvom chaufførerne derfor i princippet kan køre en hel arbejdsdag uden pause, skal de dog stadig overholde 11 timers-reglen. Det vil sige, at chaufførerne stadig skal have 11 timers sammenhængende hvile i løbet af en periode på 24 timer, uanset om der er sne eller ej. Ifølge Claus Nyrup er der nemlig ikke nogen dispensation i forhold til vinterbekæmpelse på det her område.
- Der findes tilfælde, hvor Arbejdstilsynet kan give dispensation fra 11 timers-reglen, men det omfatter ikke vinterbekæmpelse. På det her område har vi nemlig nogle metrologer, der kan forudsige, hvornår der vil komme sne. Derfor har arbejdsgiveren også mulighed for at lave en planlægning, der gør, at alle folk kan overholde deres 11 timers hviletid, siger Claus Nyrup.
Han pointerer dog, at det ofte er mere eller mindre omkostningsfrit for chaufførerne og deres arbejdsgivere at bryde 11-timers reglen.
- Jeg har i hvert fald ikke set nogen tilfælde, hvor Arbejdstilsynet, der har tilsynspligten på dette område, sådan rigtig har været ude og gøre noget ved dette, siger han.