Annonce
Vejret

Sneploven er til fare for trafiksikkerheden

Det går ud over trafiksikkerheden, når førere af sneplove kan arbejde i op til 13 timer i træk uden hvile, mener 3F.

Når landsdelens veje bliver saltet eller ryddet for sne, så det er muligt for almindelige dødelige at forcere, sker det ofte af folk, der har arbejdet i op mod 13 timer i træk. Køre- og hviletidsbestemmelserne, der sætter grænser for, hvor lang tid chauffører må køre uden hvil, træder nemlig ud af kraft, så snart der er tale om førere af sneplove eller saltspredere – det, der også kaldes vinterbekæmpelse. Og det problematisk, mener 3F, der organiserer nogle af chaufførerne.

- Når man har lavet nogle køre- og hviletidsregler, der siger, at man for eksempel skal holde hvil efter 4,5 times arbejde, handler det om trafiksikkerhed. Reglerne er jo lavet som sikkerhed for, at medtrafikanter ikke risikerer, at en træt chauffør bringer dem ud i en ulykkessituation, men også for at sørge for, at chaufførerne kan gå sikkert på arbejde. Derfor har jeg også meget lidt forståelse for, at man overhovedet kan dispensere for dette, siger Claus Nyrup fra Transportgruppen i 3F Guldborgsund.

- Alt andet lige øger man jo risikoen for ulykker, tilføjer han.

Selvom chaufførerne derfor i princippet kan køre en hel arbejdsdag uden pause, skal de dog stadig overholde 11 timers-reglen. Det vil sige, at chaufførerne stadig skal have 11 timers sammenhængende hvile i løbet af en periode på 24 timer, uanset om der er sne eller ej. Ifølge Claus Nyrup er der nemlig ikke nogen dispensation i forhold til vinterbekæmpelse på det her område.

- Der findes tilfælde, hvor Arbejdstilsynet kan give dispensation fra 11 timers-reglen, men det omfatter ikke vinterbekæmpelse. På det her område har vi nemlig nogle metrologer, der kan forudsige, hvornår der vil komme sne. Derfor har arbejdsgiveren også mulighed for at lave en planlægning, der gør, at alle folk kan overholde deres 11 timers hviletid, siger Claus Nyrup.

Han pointerer dog, at det ofte er mere eller mindre omkostningsfrit for chaufførerne og deres arbejdsgivere at bryde 11-timers reglen.

- Jeg har i hvert fald ikke set nogen tilfælde, hvor Arbejdstilsynet, der har tilsynspligten på dette område, sådan rigtig har været ude og gøre noget ved dette, siger han.

Annonce
Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Annonce
Annonce
Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele