Man skal ikke sidde med en sagsstamme og føle sig afmægtig og alene, siger Henning Tønning, centerchef i Familie og Forebyggelse
GULBORGSUND 1. april tiltrådte Henning Tønning som konstitueret centerchef for Familie og Forebyggelse i Guldborgsund Kommune. Til centret hører familieafdelingen som på det seneste har tiltrukket sig opmærksomhed på baggrund af ulovlige og upopulære beslutninger.
Dem vil Henning Tønning ikke dvæle ved. Han er en del af en ny begyndelse. Men han anerkender, at der påhviler ham en stor opgave med at få familieafdelingen til at fungere
- Der er ikke noget quickfix i det her. Det er en proces, der kan tage lang tid. Måske flere år. Jo længere tid, en afdeling ikke har fungeret, jo længere tid tager det at få den til at fungere, siger han.
Problemerne
At familieafdelingen i Guldborgsund Kommune i årrække ikke har fungeret fremgår også af en beskrivelse fra medarbejderne. Den var med som bilag til økonomiudvalgsmødet 2. marts. Her står blandt andet, at de i en årrække har oplevet massive udfordringer, og at de hver har mellem 10 og 20 flere sager end anbefalet, samt ialt 104 børnefaglige undersøgelser, som har overskredet den lovbestemte tidsfrist.
Medarbejderne beskriver hvilken pris, arbejdsvilkårene har, og afslutter med et håb om, at politikerne vil sikre nødvendige investeringer på området.
Ingen saltvandsindsprøjtning på vej
Det er i øjeblikket ikke planen at tilføre afdelingen flere ressourcer. Økonomien bliver taget op på den anden side af ferien, hvor budgetforhandlingerne finder sted. I mellemtiden arbejder Henning Tønning på andre parametre for at få rettet afdelingen op. Et af dem er en ny organisationsplan.
- Det drejer sig om at få sat struktur på. Når man ikke har en organisationsplan, er det svært at vide, hvordan man er placeret. Skiftende ledere har ikke skabt en entydig ledelse. Det bliver der nu, og det er i min optik en forudsætning for, at man kan planlægge arbejdet.
Men hvordan hjælper det for eksempel på arbejdspresset?
- Der bliver kort afstand mellem medarbejder og leder. Man kan gå direkte til sin leder og få et hurtigt svar. Det er ideen i det her. I det sociale arbejde har man brug for at drøfte beslutninger og handlinger med lederen, og det kan spare tid, at lederen rent faktisk er tilgængelig for medarbejderen, fortæller Hening Tønning.
Mere administrativ støtte
Den nye organisationsplan kommer ifølge centerchefen også til at hjælpe med en anden udfordring, medarbejderne peger på. At de har administrative opgaver, som kolleger i andre kommuner ikke har - for eksempel ansættelseskontrakter og økonomistyring.
- Der er en børn- og familiestab på otte medarbejdere, som skal servicere medarbejderne i de enkelte teams. De kommer til at være under samme ledelse, og ingen andre har ledelsesretten over dem, så der vil være mere hjælp fremover, siger han og fortæller, at der også venter medarbejderne en MUS-samtale.
- Jeg har en tyrkertro på, at det lykkes, og jeg oplever opbakning både fra medarbejdere, som har været inddraget i processen, og fra ledelsen i kommunen. Der skal rettes op på den manglende tillid, og det er en af mine styrker at få implementeret et tillidsbaseret samarbejde.
Afdelingens sygefravær er meget højt. Tror du, en ny organisationsplan hjælper på det?
- Jeg antager, at fraværet kommer ned. Vi kommer mere i dialog. Man skal ikke sidde med en sagsstamme og føle sig afmægtig og alene. Så må lederen ind og se på det sammen med medarbejderen, så opgaverne bliver prioriteret.
Sygefraværet var i begyndelsen af marts 1,5 medarbejder pr. dag i afdelingen.
Læs også artiklen " For mange sager til én leder"