Den politisk korrekte VW T-Roc får nu en uartig overhaling med 300 hk, masser af råstyrke, firehjulstræk og en kattens masse teknologi, som skal styrke køreoplevelsen.
Der er nogle, som har kaldt T-Roc for en bil, der er det sikre, men også ekstremt kedelige valg. Den er vel bare et gedigent VW-køretøj, som følger trenden med at lave crossovere i alverdens størrelser og udgaver.
Nu overrasker VW så med en ganske sportslig udgave af netop den pæne SUV. Navnet bliver T-Roc R, og den skal sætte nye standarder for dynamik og præstationer i klassen for kompakte crossovermodeller, siger VW.
Hvis du skulle være i tvivl, så står bogstavet R for Racing og udtrykker forbindelsen til Volkswagens motorsportsaktiviteter, og det er siden introduktionen af Golf R32 i 2002 blevet brugt til de sportslige topmodeller fra Volkswagen.
Helt ny bil
T-Roc R er udviklet af Volkswagen R og byder på imponerende motorkraft: den 2-liters TSI-motor yder 300 hk og hele 400 Nm, der overføres effektivt til vejoverfladen via 4MOTION-firehjulstræk og en 7-trins DSG-gearkasse, der er standard.
Denne kombination sikrer optimalt vejgreb, så T-Roc R kan accelerere fra 0-100 km/t på blot 4,9 sekunder og topfarten er 250 km/t.
T-Roc R er er blevet testet intensivt blandt andet på den legendariske og udfordrende Nürburgring racerbane, og blandt testkørerne er WRX rallycross-verdensmester Petter Solberg og Volkswagens fabrikskører i TCR-serien, Benjamin Leuchter, som begge har bidraget med deres ekspertise i udviklingen af T-Roc R.
Det har givet en sportsundervogn, der placerer T-Roc R tættere på vejbanen, og det progressive styretøj er centrale elementer i at skabe en dynamisk køreoplevelse, mens 17" bremseskiver - tidligere kun forbeholdt Golf R - effektivt bremser bilen ned fra høje hastigheder.
Ren race?
Når man nu alligevel har smidt så mange hk i bilen omfatter bilens køreprofilvalgs-funktion da også i R-versionen et specielt raceprogram, der garanterer en ekstraordinær sportslig køreoplevelse. Udover dette omfatter systemet også et launch control program, der sikrer optimalt vejgreb ved stående start. Desuden kan ESC-systemet kobles fra, så føreren kan udnytte T-Roc R's egenskaber til fulde.
Køberne får mulighed for at skræddersy deres T-Roc R med en række muligheder, der blandt andet. omfatter en sportslig, elegant læderpakke, hvor sædernes nakkestøtter er udført i nappalæder af høj kvalitet. Sædernes sidestykker er lavet med Carbon Style look og sammen med "R"-logoet i ryglænet understreger sæderne yderligere bilens sportslige appeal.