Kaptajn er anholdt for at sejle og være fuld på samme tid. Det er ikke første gang, søfolk opererer påvirkede.
Søfolk bliver med jævne mellemrum anholdt for at sejle tunge fragtskibe gennem danske farvande med alkohol i blodet.
Her er et udpluk af nogle af de seneste sager:
* Nytårsdag 2016. Kaptajn, førstestyrmand og maskinmester på en russisk coaster tilbageholdt med alkohol i blodet. Fragtskibet var på vej sydpå gennem Øresund.
* September 2015. Polsk kaptajn på 230 meter langt fragtskib anholdt af Nordjyllands Politi for at sejle med høj promille.
* December 2014. En russisk og meget beruset kaptajn på et estisk skib påsejlede og smadrede mole og kaj i havnen i Assens.
* Oktober 2014. En hollandsk kaptajn ramte kajen i Aalborg Havn, da han skulle lægge til. Hans promille var 2,0.
* Oktober 2013. Et maltesisk fragtskib med en beruset ukrainsk kaptajn ved roret stødte på grund ved Helsingør.
* Marts 2013. En beruset russisk kaptajn sad bag roret, da et 146 meter langt tankskib stødte på grund i Øresund. Olie- og kemikalieskibet sejlede med fuld kraft ind i en sandbanke ud for Kastrup.
* Februar 2013. Et 82 meter langt fragtskib var i februar i år få minutter fra at støde på grund ved Sjællands Odde. Kaptajnen var drattet om af druk på skibet.
* Januar 2013. En 60-årig russisk kaptajn på en 67 meter lang coaster sejlede faretruende tæt på strandbredden i Nordsjælland. Politiet rykkede ud og fik ham til at kaste anker. Manden var for beruset til at tage en alkoholtest.
* I flere sager med fulde skibsførere er det endt med bøder, i nogle tilfælde er søfolk blevet frakendt retten til at sejle i dansk farvand i en bestemt periode, og i nogle tilfælde er det endt med fængselsstraf.
* I 2013 lavede Politiken en gennemgang af danske og svenske havarirapporter som sammen med statistik fra Søfartsstyrelsen viste, at hver anden gang et stort handelsskib støder på grund i de danske farvande, sidder der fulde eller trætte søfolk bag roret.