Annonce
112

Influencer betaler bøde på 60.000 kroner for skjult reklame

En influencer betaler en bøde på 60.000 kroner, efter at Forbrugerombudsmanden har vurderet, at vedkommende postede reklame. Foto: Dado Ruvic/Reuters

En influencer gjorde ikke nok for at sikre, at reklame-opslag også blev opfattet som reklame.

En dansk influencer har betalt en bøde på 60.000 kroner for at have lavet skjult reklame.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det fremgår ikke af Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse, hvilken influencer, der er tale om. Men det er en med "et stort antal følgere på Instagram."

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at influenceren fra marts 2017 til december 2018 postede 17 kommercielle opslag om blandt andet skønhedsbehandlinger, restaurantbesøg og tøj- og skomærker.

Opslagene, der blev lagt op på influencerens blog og Instagram-profil, var ikke tilstrækkeligt markeret som reklame.

På influencerens blog stod markeringen i nogle tilfælde i slutningen af indlægget og i ét tilfælde var det slet ikke oplyst, at indholdet var en reklame. Det skriver Forbrugerombudsmanden.

På Instagram havde vedkommende eksempelvis markeret kommercielle opslag med "#Ad", "#spons" eller "#GAW".

Men det var ikke nok til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som en reklame af den, som læste det.

Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenceren er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand.

Det giver vedkommende et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.

Marie Asmussen, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden fortæller, at der i bødestørrelsen på 60.000 kroner er lagt vægt på grovheden og omfanget af overtrædelserne.

- Der kigger vi blandt andet på antal følgere på Instagram, antallet af overtrædelser, og hvor lang tid overtrædelserne har stået på, siger hun til Ritzau.

Influenceren blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i 2019 efter en større undersøgelse af 37 udvalgte influenceres opslag på sociale medier.

Marie Asmussen fortæller, at det er vigtigt, at influencere er tydelige i opslag, der har en kommerciel hensigt.

- Det gælder uanset, om man har fået en gave eller fået betaling for det pågældende, siger hun.

Hun fortæller, at man kan oplyse det på forskellige måder.

- Det er op til den enkelte selv at beslutte. Vi anbefaler, at hvis man er i tvivl, kan man oplyse baggrunden for det pågældende opslag. Hvis man gør det tydeligt, vil forbrugeren heller ikke være i tvivl om baggrunden for opslaget, siger hun.

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse
  • FILE PHOTO: Silhouettes of mobile users are seen next to a screen projection of Instagram logo in this picture illustration
    En influencer betaler en bøde på 60.000 kroner, efter at Forbrugerombudsmanden har vurderet, at vedkommende postede reklame. Foto: Dado Ruvic/Reuters
Annonce
112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes