Det endte med skibbrud, da Østre Landsret skulle dømme en kaptajn for at sejle på grund uden at orientere myndighederne.
Derfor er kaptajnen på et maltesisk indregistreret fragtskib nu blevet frifundet for en bøde på 10.000 kroner, som byretten ellers havde fundet passende.
Der er simpelthen ikke en lov, der giver mulighed for at dømme manden, og det kan betyde, at folk, der tidligere er blevet dømt, skal have pengene tilbage.
- Det her giver anledning til at se på, om ordlyden af bekendtgørelsen skal ændres, siger fuldmægtig i Naturstyrelsen, Torben Wallach.
Spørgsmålet er, om der er en pligt til at skibe skal indberette det, når de støder på grund - uanset om der er en reel fare for et olieudslip eller ej.
Sådan har reglerne været fortolket indtil nu, og det har takstmæssigt kostet 10.000 kroner.
Nordmandens skib stødte i 2010 på grund nær Hundested. Han gav sit rederi besked, men mente ikke, at det var hans opgave selv at orientere de danske myndigheder.
Spørgsmålet om manden kan straffes eller ej hører hjemme i loven om beskyttelse af havmiljøet.
Den blev ændret i 2008, så bestemmelserne i stedet fik karakter af en bekendtgørelse. Den blev imidlertid formuleret på en måde, så den ubetingede pligt til at indberette kollisioner og grundstødninger røg ud.
Derfor skal myndighederne i hvert enkelt tilfælde kunne bevise, at der virkeligt var fare for forurening, hvis folk skal kunne dømmes for at holde lav profil om deres grundstødninger.
Hos Søværnets Operative Kommando ønsker man endnu ikke at kommentere dommen. Man skal først nu til at drøfte, hvad der skal ske med de gamle sager, hvor folk er blevet opkrævet de 10.000 kroner.
Der er cirka en snes af den slags sager om året.
/ritzau/