I 2012 er antallet af klager over politifolks optræden steget hele 58 procent i forhold til året før, men ifølge direktøren for Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Kirsten Dyrman, kunne en del af klagerne undgås, hvis bare politiet opførte sig ordentligt.
- Det er min opfattelse, at mange af disse sager kunne undgås med en begrænset indsats fra den enkelte polititjenestemands side, skriver Kirsten Dyrman i klagemyndighedens årsberetning for 2012, der netop er udkommet.
- En indsats, der alene går ud på i en hver situation at henvende sig ordentligt, korrekt og i situationen afpasset måde over for borgerne, skriver hun.
Hos Politiforbundet tager man det stigende antal klager seriøst. Det er et problem, der løbende bliver arbejdet med i de enkelte politikredse, og derfor mener formanden, at kritikken er unødvendig.
- Kirsten Dyrman er jo sat i verden for at behandle klagerne, og det synes jeg, hun skulle holde sig til. Så prøver vi at finde ud af resten, siger formand for politiforbundet Peter Ibsen.
- Det er jo et arbejde, der pågår løbende. Det er noget, vi internt i politiet skal tage til efterretning. Og der er sådan set det, vi gør, siger han.
I årsberetningen kan man også læse om nogle af de episoder, der er blevet undersøgt.
"I er en flok småkriminelle røvhuller," sagde en politiassistent til en gruppe unge i en ungdomsklub.
Han beklagede senere sine ord, som i øvrigt er blevet stemplet som kritisable.
Ved en ishockeykamp opstod en uoverensstemmelse mellem en kontrollør og en politibetjent, der ikke var på arbejde.
"Sådan skal du fandeme ikke tale til mig," sagde betjenten og prikkede hårdt kontrolløren i brystkassen. Den opførsel er meget kritisabel, vurderer myndigheden.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed så dagens lys 1. januar 2012. Tidligere var det statsadvokaterne, der forsøgte at undersøge, hvad der er sket i mødet mellem betjent og borger.
/ritzau/