En ny landsdækkende kampagne har givet Guldborgsund Redningsberedskab flere henvendelser fra personer, der vil være brandfolk, end beredskabet normalt får.
Det sker med jævne mellemrum, at der mangler en eller flere deltidbrandmænd til brandstationerne rundt om i Guldborgsund Kommune - og andre steder i landet. Men netop nu kører der en landsdækkende kampagne, som skal løse det problem og få flere frivillige til at melde sig som deltidsbrandmænd.
Og lokalt har kampagnen været en succes, fortæller beredskabschef Peter Søe fra Guldborgsund Redningsberedskab.
- Samlet set har vi fået 20-25 henvendelser, siden kampagnen begyndte, og det er rimeligt mange, når man tænker på, at det drejer sig om et deltidsjob og, at vi til hverdag har omkring 90 deltidsansatte brandfolk, siger Peter Søe.
Hidtil har man alene søgt brandfolk til bestemte lokalområde i kommunen efterhånden, som der blev behov for det, og her ligger antallet af ansøgere som regel på to-tre stykker.
Men selvom redningsberedskabet altså har fået mange ansøgere, så er det ikke ensbetydende med, at de alle får job. Det kræver nemlig sin mand, eller kvinde, at være deltidsbrandmand.
- Nu skal vi have en nærmere snak med de, der har henvendt sig, for der er både nogle fysisike og mentale krav til folk, når de søger ansættelse i et brandvæsen, forklarer Peter Søe og uddyber:
- Rent fysisk skal man være i stand til at bære rundt på noget tungt udstyr. Og psykisk kræver det også en vis ballast, fordi man engang imellem kommer ud på opgaver, hvor man ser folk i nogle meget triste situationer.
Guldborgsund Redningsberedskab står ikke akut og mangler deltidsbrandfolk, men det kan hurtigt ændre sig, og derfor er det godt at have nogen interesserede ansøgere klar.
- Der er af og til en større udskiftning blandt de deltidsansatte brandfolk, end der er blandt de øvrige medarbejdere, fordi de kan have andre forpligtelser rent arbejdsmæssigt, som tvinger dem til at stoppe, siger Peter Søe.
Han håber, at initiativet med den nye landsdækkende kampagne bliver gentaget på et senere tidspunkt.
- Denne måde at gøre opmærksom på jobbet som deltidsbrandmand er langt bedre end de små enkeltstående kampagner, som vi selv går ud og fører, fordi det sætter fokus på jobbet på en helt anden måde. Der er ingen tvivl om, at vi stadig vil gå ud og rekruttere i lokalområderne, hvis det bliver nødvendigt. Men de landsdækkende kampagner, som giver et generelt fokus, håber vi da, at der kommer flere af, slutter beredskabschefen.
Bag kampagnen, der hedder "5 minutter til forskel", står Beredskabsstyrelsen, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Landsklubben For Deltidsansatte Brandfolk og Falck.