Planerne om en bynær omfartsvej om Nykøbing F. er håbløs og blottet for visioner. Det mener Ommer-udvalget, der i stedet vil have en motortrafikvej ned gennem Falster åbne landskab.
NYKØBING F. Det er en ommer. Håbløs, blottet for visioner, forældet og spild af penge. Det er alt andet end gode anmeldelser projektet om en omfartsvej rundt om Nykøbing F. får med fra Ommer-udvalget. Det er nedsat af SønderVedby grundejerforening, beboergruppen Kraghave Gåbensevej, beboergruppen Tjæreby Tang og Kolonihaveforeningen "Sommerlyst" og repræsenterer beboerne langs med den planlagte bynære omfartsvej. Udvalget består af gartneriejer Bøje Struck, Gedser Landevej, speditør John Jensen, pensioneret trafik-sikkerhedsbejent Jørn Hansen, Lars Bo Petersen og Jimmy Padtoft. 24 kilometer motortrafikvej De fem har sat sig for at dokumentere, hvorfor Falster i stedet har brug for en motortrafikvej fra Højmølle eller Gundslev i nord til den tilsluttes den eksisterende hovedvej syd for Marrebæk i syd. Det bliver op mod 200 millioner kroner dyrere, end de knapt 400 millioner kroner den bynære omfartsvej er projekteret til, men de penge er givet godt ud, mener Ommer-udvalget. - Det, vi foreslår, er en cirka 24 kilometer lang motortrafikvej. Ser man på den sidst færdiggjorte vej af samme slags, var prisen 25 millioner kroner pr. kilometer. Dermed ender prisen i omegnen af 600 millioner for en langt bedre og fremtidssikret vej, mener Bøje Struck fra udvalget. Penge fra Scandlines-salg Hvor de ekstra penge skal komme fra, har de fem også en løsning på. - Jyderne er allerede godt i gang med at lægge beslag på de penge, staten tjener på salget af Scandlines. Men de skal selv selvfølgelig også komme vores egn til gode, slår John Jensen fra Ommer-udvalget fast. For at underbygge idéen har han, der driver forretningen East Logistics ApS på Frankrigsvej, udarbejdet en rapport om fremtidens trafik på E55 Syd-vejen. Den konkluderer, at en Femern Bro ikke vil flytte trafik fra Gedser til Rødby, og at trafikken på strækningen allerede i 2012 vil være så massiv, at den planlagte bynære omfartsvej er forældet. En anden rapport om sikkerhed og miljø fra Jørn Hansen konkluderer, at trakfiksikkerheden for børn og andre bløde trafikanter på den planlagte omfartsvej er helt i bund - og ville blive lagt bedre på motortrafikvejen. Nu kunne man måske fristes til at tro, at Ommer-udvalget og deres bagland bare vil have trafikken væk fra egen forhave og hen i andres. Men det er ikke motivet bag arbejdet i gruppen, slår Bøje Struck fast. - Vi slipper under ingen omstændigheder for trafik - kun den gennemkørende. Og der er meget færre gener for beboere langs vores forslag. - Der vil blive mindst 400 meter fra vejen til langt de fleste huse, argumenterer Bøje Struck. Ommer-udvalget har forelagt både Vejdirektoratet, trafikudvalget og trafikministeren forslaget. - Vi har fået ros for arbejdet allevegne, men vi mangler den lokale politiske opbakning for at få projektet frem til infrastrukturkommissionen.