Rederiforeningen understreger efter nyt kapringsforsøg igen nødvendigheden af bevæbnede vagter om bord.
Ved at skyde igen undgik det danske-ejede fragtskib Brattingborg tidligt torsdag morgen at blive kapret. Det viser med al tydelighed, at bevæbnede vagter om bord på handelsskibe under dansk flag er nødvendigt.
Det siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.
- Det er et godt eksempel. Skibet undgik at blive kapret, fordi der blev skudt igen. Det viser nødvendigheden af, at vi hurtigt får aftaler på plads om bevæbnede vagter om bord, siger Jan Fritz Hansen.
Skibet Brattingborg, der er fra rederiet Nordana i Rungsted, er indregistreret i Singapore, og derfor behøver rederiet ikke at have Justitsministeriets tilladelse til at sejle med bevæbnede vagter.
Efter kapringen af det danske fragtskib Leopard fra rederiet Shipcraft den 12. januar, blev skibsrederne enige om at kræve adgang til at have bevæbnede vagter om bord på skibe under dansk flag.
- Især på visse skibstyper. Langsomtgående skibe med lavt fribord er udsatte og bevæbnede vagter er eneste løsning fordi pirateriet er eskaleret så voldsomt, siger Jan Fritz Hansen.
Danmarks Rederiforening forhandler i øjeblikket med de danske myndigheder om tilladelse til at kunne skyde igen mod de stadigt mere aggressive pirater.
/ritzau/