I denne tid er der dagligt lastbiler på vejene, der ikke tager højde for de glatte veje.
Meget ofte hører vi meldingen om at en lastbil er havareret på Sydmotorvejen.
Ikke sjældent resulterer det i, at motorvejen bliver spærret for at lastbilen kan trækkes fri igen.
Specielt i denne vintertid er der dagligt lastbiler, som ikke tager ordentligt højde for de glatte veje, siger lederen af det Sydsjælland og Lolland Falstes færdselspoliti Erik Mather.
- Og det er primært lastbiler fra de østeuropæiske lande, som det går galt for, siger han.
Vi har ikke i Danmark, som i for eksempel Tyskland og Sverige, krav om vinterdæk, og det kunne være netop på dækkene de østeuropæiske vognmænd sparrer, siger Erik Mather.
Erik Mather sig over, hvis det skulle være de sneklædte danske veje, som overrasker de udenlandske chauffører, det burde de kende hjemmefra, siger han.
Erik Mather mener også, at chaufførerne simpelthen er for uopmærksomme.
- Når de kører fra færgen typisk i Rødby, så bliver den sat på autopilot og så går det bare nordpå med høj hastighed. Teorien kan meget vel være, at så er chaufførerne ikke opmærksomme på, at der er mere sne eller glat på vejene end der måske var, da de kørte i land i Rødbyhavn, siger han.
- Det er farligt, når først en lastvogn kommer i slinger. Jeg oplever også selv alt for ofte udenlandske lastbiler med alt for stor fart på, når jeg kører fra mit hjem i Ringsted til arbejdspladsen i Vordingborg. Specielt de sidste par uger med masser af sne på vejene, er det ganske ubehageligt når en lastvogn kommer blæsende udenom på de sneglatte motorveje.
I Sjællands Færdselssikkerhedsudvalg, som hører under vejdirektoratet og som står for kampagner, kender man ikke til problemet.
- Men det virker da også som en større udfordring, hvis vi skal henvende os til chauffører på flere sprog, siger afdelingsleder i Plan og Trafik Hugo Højgaard. Han vil dog forsøge at kigge på, om det.