NAKSKOV: Det er ikke kun forbrugerne, som mærker rekordhøj inflation i øjeblikket. Også virksomhedernes omkostninger når nye højder som følge af det høje prisniveau på alt fra råvarer til energi.
- Det er en svær tid med stigende råvarepriser og omkostningsniveauet i det hele taget. Og folk holder lidt igen med forbruget. Men vi er i fødevarebranchen, og fødevarer er der altid behov for, så vi er kommet okay igennem det, og vi arbejder for at få større markedsandele, ikke kun i Danmark, men også i udlandet.
Sådan siger Christian Bring, direktør i Crispy Food Nordic, som består af Nakskov Mill Foods i Nakskov og Crispy Food i Gørlev.
I Nakskov er det særligt råvarer som ærter, havre og majs, der prismæssigt er skudt i vejret.
- Råvarepriserne stiger hele tiden, og vi kan ikke sende alle prisstigningerne videre til kunderne, så vi kommer til at tage noget af det. Derudover kan det også svært at få råvarerne i rette tid og mængde, fortæller Christian Bring.
På fabrikken i Nakskov er der cirka 70 ansatte.
Crispy Food Nordic har i de seneste år foretaget en række investeringer.
I 2019 købte virksomheden Ota Solgryn tilbage på danske hænder.
I 2020 investerede virksomheden op mod 35 millioner kroner i et produktionsanlæg til fremstilling af ærteprotein, og sidste år blev der så udvidet med en fabrik i Polen, som producerer müsli til yoghurt, som der også produceres hos Crispy Food i Gørlev.
En dæmper på ærteprotein
Inflationen har lagt en lille dæmper på ærteproteineventyret.
- Det går egentlig okay. Vi vækster cirka 10 procent på ærteprotein, men det er for lidt, vi havde håbet på lidt mere. Men det skal nok komme. Vi er overbeviste om, at det er fremtiden, så vi knokler på, siger Christian Bring.
Ærteprotein udvindes fra gule ærter, også kaldet flækærter, som fabrikken i Nakskov får hjem fra primært Norden. Fra Nakskov leveres både ingredienser baseret på hele ærter og ærteprotein, hvor protein og stivelse er skilt. Den sidste proces foregår i udlandet.
- Vi er ikke på fuld kapacitet i vores produktionsanlæg lige nu, så det store gennembrud har vi ikke fået endnu. Inden for de næste to-tre år håber vi at komme op på fuld kapacitet. Vi kan mærke, at de store markeder og de store kunder begynder at røre på sig i en grad, vi ikke har set tidligere, så vi er meget fortrøstningsfulde, siger Christian Bring.
Christian Bring, direktør, Crispy Food NordicVi er ikke på fuld kapacitet i vores produktionsanlæg lige nu, så det store gennembrud har vi ikke fået endnu.
Ærteprotein bruger virksomheden også selv, da Ota har lanceret fire middagsretter med ærteprotein, frikadeller, bolognese, falafel og chili non carne.
- Det er nogle fine produkter, som vi forventer os en del af, siger Christian Bring.
Crispy Food Nordic oplever i øvrigt også udfordringer med at rekruttere arbejdskraft og har lige nu flere ledige stillinger i Nakskov blandt andet i både produktionen og administrationen.
- Vi har udfordringer med at rekruttere, og vi kan sikkert også blive bedre til det. Men overordnet har vi haft en god udvikling på hele fabrikken og på medarbejdersiden. Vi står stærkere og mere konkurrencedygtige, end vi gjorde for bare to-tre år siden, siger Christian Bring.