"Klovn - The Movie" og "Hævnen" fik publikum i biografen for at se danske film, men branchen har et problem.
Selvom dansk film solgte 18 procent flere billetter i 2010 end året før, er det stadig væsentligt under tidligere års topniveauer.
- Man kan sige, at det er gået bedre for de danske film end i det helt forfærdelige 2009-år. Men på den anden side er de heller ikke så gode, at dansk film kan ånde lettet op, siger Claus Christensen, der er chefredaktør på filmmagasinet Ekko, og forklarer:
- Jeg tror, der er kommet en mæthed på et tidspunkt i succes-årene. Dengang var en dansk film noget, man absolut skulle ind og se, og sådan er det ikke længere, siger han.
"Klovn - The Movie", var med 554.382 solgte billetter årets mest sete danske biograffilm, og det vidner om, at danskerne gerne vil vide, hvad de går ind til.
- Man må sige, at publikum er meget konservative. De går efter de velkendte brands. De går efter "Far til Fire", "Klovn" og Susanne Bier, der jo er et brand i sig selv. Det er sværere at gøre publikum nysgerrige på noget helt nyt, siger Claus Christensen.
Han forklarer "Klovn - The Movies" succes med, at folkene bag turde at gøre filmen mere markant.
- "Klovn" var en kæmpe tv-succes i forvejen, og da den så kom som film, indfriede den alle forventningerne både hos publikum og anmeldere, siger Claus Christensen og fortsætter:
- Den var frækkere og mere grænseoverskridende end tv-serien, og det var dens succes, at den havde modet til at gå et skridt længere.
Men der behøver ikke at være en nøgen Casper Christensen på plakaten for at trække danskerne i biografen.
- En smal film som dokumentarfilmen "Armadillo" kom op på 118.000 solgte billetter, og det gør den til en af de 10 mest sete film i år. Det er overraskende og godt gået, siger Claus Christensen og fortsætter:
- Det ser jeg som et eksempel på en film, der er markant, der er debatskabende og med vellykket markedsførelse blev en film, som mange tænkte, at de skulle ind og se.
Det er lige netop manglen på det, der er den danske filmbranches problem.
- Det er den følelse, der ligesom skal tilbage i dansk film, at folk tænker "den skal jeg bare se". Og der har dansk film en udfordring i de mere kunstnerisk eksperimenterende film, siger Claus Christensen og forklarer:
- De skal indholdsmæssigt gøres skarpere og mere markante, og så skal der satses mere på markedsføringen af dem, for ellers flyver de under radaren hos de fleste publikummer.
/ritzau/