Forhandl om huslejen, digitaliser både salg og kundekontakt, og tænk nyt, råder Mia Wagner og Jacob Risgaard.
Allerede få dage inde i coronakrisen kom de første økonomiske omkostninger.
Nedlukninger førte til nedjusteringer. Nedjusteringer til afskedigelser. Afskedigelser til konkurser.
Regeringen har hastet hjælpepakker igennem. Men for mange kræver det mere at holde skindet på næsen.
Her giver administrerende direktør for Freeway-koncernen, Mia Wagner, og Coolshop-medstifter Jacob Risgaard - kendt fra DR-investeringsprogrammet "Løvens Hule" - deres råd til at holde forretningen og modet oppe under coronakrisen.
1) Risikoanalyse og regninger
Hvor er det, forretningen er sårbar? Det er det første, du skal spørge dig selv om.
Dernæst skal du line dine udgifter og kreditorer op.
- Husleje er ofte en af de store poster, så den råder jeg til at forhandle om: Enten henstand og betaling senere eller endnu bedre: en reduktion, siger Mia Wagner.
- Alle lider tab under coronakrisen, så det handler om at fordele tabet. Mange vil hellere bevare en lejer med udsigt til omsætning i fremtiden end at miste lejeren nu, pointerer hun.
2) Tilgodebevis og gavekort
Selv om det måske lige nu virker uoverskueligt, så viser alle tidligere epidemier, at de løjer af.
Og den viden bør du også bruge i din salgsstrategi under nedlukningen.
- Sælg gavekort, eller lav tilbud, folk kan bestille nu og indløse, når virksomheden åbner igen. Barer kan for eksempel sælge gavekort til drinks, foreslår Jacob Risgaard.
3) Digitaliser dit salg
Er du ikke online, eller sælger du ikke hele porteføljen der, er det nu, du skal til det.
Det er de mange restauranter, som har lukket ned, men nu tilbyder takeaway, et godt eksempel på.
Og barer kan også gøre sig bemærket online, selv om forretningen er lukket.
- Lav for eksempel en Facebook-live, om hvordan man laver en god drink hjemme, mens du venter på, at du kan åbne igen, foreslår Jacob Risgaard.
4) Kundekontakt
Brug også alle de digitale kanaler til at passe og pleje dit netværk og din forretning.
- Lær kunderne bedre at kende, og hold kontakten med dem online. For eksempel videokonferencer, foreslår Jacob Risgaard.
5) Viden har værdi
I stedet for at fylde hovedet med frustrationer, så fyld det med viden. Med andre ord: Dygtiggør dig, og opkvalificer dine kompetencer.
- Jeg synes for eksempel, at både skønlitteratur og faglitteratur er med til at opgradere et menneske. Men man kan også tage et webinar, siger Mia Wagner.
Jacob Risgaard foreslår også litteratur og podcasts om ens branche.
- Så kommer du ud på den anden side endnu klogere og dygtigere.
6) Tænk nyt
Det gamle ordsprog "nød lærer nøgen kvinde at spinde" får helt nyt liv under coronakrisen.
- Jeg ved, det lyder poppet, men brug situationen til at tænke nyt - hvordan kan du sætte dine kompetencer i spil på andre måder?, råder Mia Wagner.
7) Tro på dine tal
Inden du mister modet, må du se på det salg, du har haft, og huske, at intet er, som det plejer.
- Har man gode resultater, kommer man også derhen igen. Skal vi have vækst i samfundet efter corona, er der brug for iværksætteri, siger Mia Wagner.
/ritzau fokus/