Hvis du gerne vil skære ned på flyrejserne, er der en række europæiske destinationer at vælge imellem fra Hamburg.
Der bliver talt meget om at skære ned på sit CO2-aftryk. Og en af vejene til det er at skifte boardingpasset ud med en togbillet.
Flyrejsen kan nemlig koste op til ti gange så meget på CO2-kontoen ifølge beregninger fra Chalmers tekniske högskola i Sverige i samarbejde med Svenska Miljöinstitutet.
Men det er ikke så ligetil at finde en europæisk feriedestination fra de danske togstationer. Tager man derimod en smule sydpå, åbner der sig en anden verden.
Det fortæller Rasmus Markussen, som er politisk medarbejder for kollektiv transport hos Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen.
- Hvis man tager til Hamburg, er mulighederne noget større end direkte fra København eller Aarhus. Hamburg er en slags hub, hvor man kan komme videre til en række europæiske storbyer på en halv eller hel dag, siger han.
Han foreslår, at man tager toget til Hamburg eller kører dertil og lader bilen stå. Når man er steget på toget i Tysklands næststørste by, kan man komme til en række europæiske storbyer uden at skulle skifte undervejs.
Forbrugerrådet Tænk nævner eksempelvis hovedstæderne Berlin, Wien og Prag.
- Der er også mulighed for nattog til eksempelvis München, Zürich eller videre sydpå. Så kan man bruge sovetiden på at rejse, fortæller Rasmus Markussen.
Rejsetiden til Zürich er omkring 12 timer fra Aarhus og 14 timer fra København ifølge DSB. Turen til München kan tilbagelægges på 11 timer.
Har man mod på at skifte en enkelt gang fra Hamburg, før man når sin destination, er der for alvor store muligheder for at komme vidt omkring på sin togrejse.
Fra Forbrugerrådet Tænk lyder rådet, at man i så fald kan tage toget til Paris eller Bruxelles - eller hoppe på en afgang til Amsterdam.
DSB anslår, at man kan tage toget fra Aarhus til Paris på lidt over 13 timer, til Bruxelles på omkring 12 timer og til Amsterdam på cirka 11 timer.
- Hvis man gerne vil rejse rundt eksempelvis i Sydeuropa, kan man overveje at købe en billet til interrail, foreslår Rasmus Markussen fra Passagerpulsen.
/ritzau fokus/