Flere kendisser og selskaber i Hollywood har besluttet sig for at hjælpe naturkatastrofens mange ofre i Japan.
Japanerne får hjælp fra en uventet kant i kampen om at overleve følgerne af jordskælvet og tsunamien, der ramte landet i sidste uge.
For mens mange filmstjerner og sangere har opfordret deres fans til at støtte ofrene økonomisk, så har en håndfuld kendisser og store selskaber annonceret, at de selv vil donere penge til de katastroferamte japanere.
Pop-ikonet Lady Gaga har designet et "Vi beder for Japan"-armbånd, og hun har allerede solgt så mange, at hun på Twitter har annonceret, at den første kvarte million dollar er på vej til Japan fra hende og hendes fans.
Sangerinden Katy Perry har besluttet sig for at donere nogle af pengene fra salget af merchandise på hendes igangværende turné til Røde Kors i Japan.
Men også million-virksomhederne i Hollywood har sat sig for at hjælpe.
Mange af de store filmselskaber har afdelinger i Japan med ansatte, der er berørte af katastrofen. Det gælder for eksempel Sony, der har fabrikker i Tohoku-regionen, der er en af de hårdest ramte i landet.
- Sony Pictures har et stærkt bånd til Japan, og vi ved fra vores kolleger i landet, hvor alvorlig denne krise er for landet, og hvor hårdt de har brug for hjælp, siger Janice Pober fra Sony Pictures.
Sony har besluttet at give omkring 3,6 millioner dollar til nødhjælp i landet, og har ud over det doneret 30.000 radioer og en halv million batterier.
Også Disney har en stærk tilknytning til landet, der blandt andet har et Disneyland i Tokyo. Det er lukket ned nu og skal gennem et større sikkerhedstjek.
Selskabet har bekendtgjort, at det vil donere 2,5 millioner dollar til det amerikanske Røde Kors, og så vil det, hver gang en ansat donerer penge, give et matchende beløb.
Også Warner Bros., NBC Universal og Viacom har annonceret, at de vil donere penge til nødhjælp og genopbygningen af landet.
/ritzau/