Modsat den fysiske jobsamtale er det helt andre parametre, der kan afgøre, om din online jobsamtale bliver en succes.
Skrattende lyd, dårlig netværksforbindelse og en ægtefælle, der kommer og går i baggrunden.
Den fysiske jobsamtale er under coronakrisen blevet erstattet med et virtuelt møde, og her er det helt andre ting, du skal få til at spille, hvis du vil efterlade arbejdsgiveren med et godt indtryk.
Og du kan ligeså godt få styr på det nu, for online jobsamtaler er kommet for at blive.
Ifølge rekrutteringsanalysen 2020 fra Ballisager svarer 92 procent af virksomhederne, at de i fremtiden vil bruge online jobsamtaler i samme eller højere grad, som de har gjort under coronakrisen.
- Jobsamtalen kommer til at foregå mere og mere online, og det betyder, at arbejdsgiveren kommer hjem til dig, siger Anne-Mette Rønholdt ejer af Wecademy, hvor hun blandt andet udvikler skærmundervisning.
- Og her er det i høj grad det tekniske og digitale, der kan trække en ned, fortsætter hun.
Derfor skal du sørge for, at dit udstyr er på plads. Lav gerne en prøveafvikling, hvor du tester lyd, lys, billedkvalitet og netværksforbindelsen.
Hvis du alligevel oplever problemer med teknikken, så sørg for at italesætte det.
- Det er et vilkår, at der kan være forsinkelse, og derfor er det vigtigt, at du med det samme spørger, om arbejdsgiveren oplever det samme, siger hun.
Sørg desuden for at sætte dig et sted, hvor du ikke bliver forstyrret af andre, og tænk over omgivelserne.
- Man kan sløre baggrunden eller finde noget roligt at sidde op af, men undgå en forstyrrende bogtitel i baggrunden eller andet, der kan fjerne fokus, forklarer hun.
Indstil dig på, at det ud fra samtalen kan være sværere at fornemme, hvorvidt både du og arbejdsgiveren vil hinanden.
- Man kan ikke give hinanden et fast håndtryk, et klap på skulderen eller andet, der indikerer, at man har en deal, forklarer Anne-Mette Rønholdt.
En af dem, der har afholdt onlinesamtaler er Michael Holm, der er direktør i vikar- og rekrutteringsbureauet Randstad.
Og her er erfaringen, at det desværre ikke er alle kandidater, der møder op med den samme forberedelse, når det kommer til valg af tøj, baggrundsomgivelser og brug af øjnene.
- De tre ting forstyrrer ekstremt meget, og man kan komme til at konkludere noget, som måske ikke afspejler virkeligheden, fordi man får så mange andre elementer med i samtalen, siger Michael Holm.
Sørg for at holde øjenkontakt undervejs.
- Når ansøgeren bliver indrammet af en skærm, bliver personen tydeligere, og derfor bliver man ekstra opmærksom på, hvor øjnene er henne, siger Michael Holm.
/ritzau fokus/