Kommer du en halv time for sent frem til din destination, har du ret til kompensation fra togselskabet.
Rejsen er planlagt ned i mindste deltalje, og om et par togskift kan man i god tid nå sit næste møde.
Men forsinkelser på den første strækning betyder, at man misser den næste, og pludselig er det ikke længere realistisk at nå det møde alligevel. Den eneste grund til at skulle ud på togrejsen i første omgang.
De fleste har stået i ærgerlige situationer på grund af forsinkelser eller aflysninger i den kollektive transport. Og derfor er der også et sirligt system for kompensation, som det er værd at kende.
- Det er vigtigt at kende de rettigheder, man har i rejsetidsgarantierne for DSB og Arrivas tog, siger Rasmus Markussen, som er politisk medarbejder inden for kollektiv transport hos Forbrugerrådet Tænk.
- Hvis du kommer mere end en halv time for sent frem til destinationen, så har du ret til kompensation. Jo mere forsinket du er, jo mere kan du få i kompensation, forklarer han.
Forsinkelsen bliver altså ikke målt på, hvornår toget ankommer til den station, hvor du stiger på, men på hvor stor forsinkelsen er, når du stiger af.
Hvis du ikke kan nå bussen eller lokaltoget - eksempelvis Hirtshalsbanen, Lollandsbanen eller Hornbækbanen - fordi DSB eller Arrivas tog er forsinket, får du ikke kompensation for din videre rejse, tilføjer Rasmus Markussen.
Kompensationen kan man få i form af en ny billet, eller man kan få den udbetalt, hvis erstatningen er over 25 kroner.
Du har ret til kompensation, så snart din rejse er blevet mere end 30 minutter forsinket. I så fald har du ret til økonomisk kompensation for 25 procent af rejsens pris.
Er du forsinket mere end en time, har du ret til kompensation for 50 procent af rejsen, og du har også ret til forplejning.
Det er som regel i form af noget let at spise eller drikke, som bliver uddelt i toget ifølge DSB.
- Er du på perronen eller i et tog uden service, kan du selv købe noget i 7-Eleven, og så kan du få refunderet op til 50 kroner af det, du køber, fortæller Rasmus Markussen.
Det gælder for både DSB og Arriva.
Er du forsinket 90 minutter eller mere, får du kompensation for 75 procent af rejsens pris. Er forsinkelsen på 120 minutter eller mere, får du kompensation for hele prisen, oplyser DSB og Arriva.
Hvis togdriften bliver stoppet på et tidspunkt, så skal DSB som udgangspunkt sørge for, at du kan komme videre på en anden måde - eksempelvis med togbus.
Er du endt i en situation, hvor du er 60 minutter forsinket og ikke længere kan nå selve formålet med rejsen, så kan du kræve at få penge tilbage for hele rejsen uden gebyr - og blive transporteret tilbage til udgangspunktet.
Det kræver dog, at du helt opgiver rejsen, forklarer Rasmus Markussen.
- I den situation kan det være en god idé at ringe til DSB eller Arrivas kundeservice, hvis du står på destinationen, og høre, præcis hvad du skal gøre.
DSB råder til, at man hurtigst muligt søger om kompensation i deres Basis Rejsetidsgaranti. Her skal man indsende dokumentation for rejsen i form af billet eller udskrift fra selvbetjeningen for rejsekortet.
Retten til kompensation bortfalder efter tre år for både DSB og Arriva.
- Rejser du med lokaltoget - for eksempel på Sjælland eller i Nordjylland - har du ikke ret til kompensation på samme måde, siger Rasmus Markussen og fortsætter:
- Derimod har du ret til at få pengene refunderet for en taxa, hvis toget er forsinket 20 minutter eller længere. Ofte er der en grænse for, hvor meget du kan få kompenseret eksempelvis 300 kroner.
Se reglerne for rejsegaranti og kompensationen på banerne hos Lokaltog på lokaltog.dk/kontakt/rejsegaranti.
/ritzau fokus/