"Desværre. Niklas giver ikke interviews."
Det er meldingen, man får, hvis man prøver at få arrangeret en snak med den unge sanger, der har hærget Danmark med hits som "Ikk' mer mig" og "Ingen Dikkedarer".
Når han optræder - som han for eksempel gjorde lørdag eftermiddag på Roskilde Festival, kan han uden problemer fylde et Cosmopol-telt og mere til.
Men når han efter koncerten smider solbrillerne og kasketten, der er faste bestanddele af hans scenekostume, så er det faktisk de færreste, der ved, hvordan han ser ud.
Og det betyder, at flere fans har talt med ham uden at vide det.
- Sjovt at blive spurgt, om man ved, hvor og hvornår Niklas spiller, skrev han forud for en koncert for et par måneder siden på sin Twitter-profil. En profil, han bruger som sit eneste talerør til den stadigt voksende fanskare.
Ifølge Martin Ibsen, partner i YourWaves, der specialiserer sig i digital kommunikation i musikbranchen, er det en nøje planlagt strategi fra sangeren og hans management, at de ikke ønsker at løfte sløret for, hvem sangeren er.
- De har jo formået at skabe noget, som folk taler om. Mange bands kunne faktisk lære noget af dem, for de har haft en klar strategi, inden Niklas blev kendt for, hvordan de ville markedsføre ham, siger han.
- Det er simpelt, men genialt. Hvis de havde lanceret ham som alle de andre, så er det svært at sige, om han havde rykket så meget, som han har. Det kan man jo ikke spå om, men det står klart, at de har taget en beslutning om, hvad de vil have, folk skal tale om, siger Martin Ibsen.
Spørger man sangerens fans, så betyder det kun, at han bliver endnu mere interessant jo mindre information, man rent faktisk kan finde om ham, og de savner ikke at se ham i sladderbladene.
- Det er fedt, at han er lidt mystisk. Det kommer til at handle mere om hans musik og ikke så meget om hans privatliv, og det er da fedt for ham. Og han laver jo god musik, siger veninderne Fie Juhl og Camilla Korsholm.
Om Niklas og folkene bag ham kan fortsætte med den strategi, de har lagt, er ifølge Martin Ibsen et interessant spørgsmål.
For man kan google sig frem til det, der måske Niklas' efternavn, og det kan også lade sig gøre at finde enkelte billeder af ham uden solbriller.
Selvfølgelig kan han fortsætte med at afvise pressen og værne om sin person, men med de digitale mediers fremmarch, så kan det blive svært at forblive fuldstændig anonym i længden.
- Så længe han kan holde mystikken kørende, så kan han godt blive ved. Men lykkes det ikke, så må han overveje at skifte sin strategi, siger Martin Ibsen.
/ritzau/