Blachman, Cutfather og Pernille Rosendahl fortæller om de mest gyldne oplevelser i deres egne karrierer.
Når Annelouise, Babou og Sarah i morgen, fredag, går på scenen i den store X Factor-finale, er der nok ikke nogen, der vil betvivle, at det er den største oplevelse i deres musikalske liv.
De tre dommere og mentorer, der hjælper deltagerne igennem konkurrencen, har alle deres egne fornemme karrierer at vælge store øjeblikke fra. Altid beskedne Thomas Blachman er ikke i tvivl om, hvad der har været højdepunktet for ham.
- Jeg kan huske, jeg skrev noget musik til Radioens Symfoniorkester for syv-otte år siden. Jeg gik forbi dirigentens lokale, hvor der stod en monitor, hvor jeg hørte orkesteret spille. I det øjeblik kunne jeg ikke høre, om det var Mahler eller Blachman - det var fucking sindssygt, siger han.
Hos dommerkollega Mich "Cutfather" Hansen er det en helt særlig dag for 15 år siden, der ligger højest på hans egen hitliste over store øjeblikke.
- Første gang, jeg havde et rigtig verdenshit, var i 1996 med nummeret "Return of The Mack" med Mark Morrison. Da det gik nummer et i England, var det fuldstændig fænomenalt. Jeg hørte det i radioen og trillede rundt på gulvet, siger han.
Dommertrioens sidste medlem, Pernille Rosendahl, har gennem hele sin karriere værdsat muligheden for at rejse land og rige rundt for at optræde for sine fans.
- Det er svært at hive enkelte ting ud, men noget af det, jeg sætter allermest pris på, er, at det virkelig, virkelig er en luksus, at vi musikere får lov til at komme ud i landet og spille koncerter, siger hun.
/ritzau/