Annonce
Debat

(ingen overskrift)

For nyligt offentliggjorde vi oplægget ”Skolestruktur med nye øjne” som alternativ til administrationens oplæg, hvor 6 landskoler lukkes, og 4 byskoler lægges sammen til 2 x 2 skoler med delt ledelse. Sætter man sig ned for at pille det nye oplæg minutiøst fra hinanden, så behøver man bestemt ikke være den skarpeste professor for at gøre det! Jeg har udarbejdet oplægget med den relativt sparsomme viden, jeg nu engang har – sammenlagt med de mange, mange konstruktive input, der er kommet fra borgere i processen indtil nu. Hvis man tror, jeg har gjort det for at forhale processen, eller fordi jeg ikke har mod til at lukke skoler, eller ganske simpelt fordi jeg bare er dummere end almindeligvis, så fred være med det. De to vigtigste årsager til, at jeg gik i gang med et alternativt oplæg, er: 1) Det har fatale konsekvenser for landområderne, hvis vi så massivt lukker landskoler. 2) Der er kommet over 400 henvendelser fra borgere via blog, mails, læserbreve, osv. Jeg kunne ikke drømme om at sidde dem overhørig! Jeg er fuldt bevidst om den økonomiske udfordring, vi står overfor – og har søgt at komme med forslag til, hvor pengene kan findes: undervisningstiden, effektiv drift samt en 3 % besparelse. Dette giver samme beløb som i det administrative oplæg, hvorefter der er mulighed for at tilbageføre en ugentlig lektion til alle klasser – som i det administrative oplæg. Jeg ved, at det er meget grundlæggende imod Lærerforeningen, at jeg har været så fræk at foreslå, at lærerne underviser 45 minutter mere hver uge. Jeg er selv lærer – og jeg var ualmindelig træt af mødefrekvensen, da jeg arbejdede i folkeskolen. Jeg forstår, at der ikke er blevet færre møder med tiden – og foreslår stille, at den ekstra lektion tages fra mødebyrden og ikke fra den øvrige forberedelsestid. Det vil spare 20 lærerstillinger i modsætning til 40 lærerstillinger i det administrative oplæg. Alle lærere beholder deres nuværende arbejdsplads, og de 20 lærere fratræder ved naturlig afgang. Jeg håber inderligt, at de lærere, der synes, det her er ok, rent faktisk giver besked til Lærerforeningen, så der ikke blot bliver kørt automatpilot på forhandlingerne. Jeg har rent faktisk fået flere uopfordrede og positive tilbagemeldinger fra lærere. Der er stor forskel på, hvor ”dyre” eleverne er på de enkelte skoler. Jo flere elever i klasserne, jo billigere er skolen at drifte. Og lige præcist klassekvotienten er afgørende for, hvor meget en skole kan spare på driften. Derfor kan det godt være, at det er svært at nå 7,5 mio. på den konto. Men der er altså 5-6 skoler, som drifter dyrere, end andre skoler med samme elevgrundlag – og noget bør der kunne hentes! Sidst men ikke mindst har jeg foreslået 3 % besparelse på driften hele vejen rundt. Og det kan jo meget belejligt set fra kritikernes side ses som en solid rammebesparelse, der ganske enkelt sender vores fattige skoler på fallittens rand. Men, det har altså aldrig været mit mål at gøre skolerne dårligere, end de er i dag!! Her er netop også nævnt, at lokalområderne skal ind og kompensere. Dette kan være med private initiativer – eller det kan være i tankesættet om kraftcentre, hvor der spares drift af bygninger og personale i den forbindelse. Jeg ved, at der arbejdes meget seriøst med denne del af besparelsen – og flere steder er man særdeles kreativ og målrettet. Jeg er dog fuldt bevidst om, at nogle skoler naturligt er mere motiverede end andre! Der skal ikke herske nogen tvivl om, at beslutningen i sidste ende bliver truffet af os politikere. Hverken forældre, skoler eller lærere skal ende som skurke i denne debat. Det har aldrig været hensigten. Lader oplægget sig ikke gøre, er det mig, det falder tilbage på – jeg påtager mig fuldt ansvar. Jeg vil dog stadig fastholde, at jeg tror fuldt og fast på tanken om kraftcentre! Jeg er sikker på, vi bliver en stærkere kommune af at sammentænke områder, der traditionelt ikke arbejder sammen. Jeg er sikker på, at vores landområder kan komme styrket ud af det her arbejde, og jeg er sikker på, at kvaliteten kan hæves uden, vi poster millioner af kroner ud på skolerne. (Og så lader jeg mig ikke skræmme af en række kritiske røster, som Søren Knudsen netop har gjort det, og vender på en tallerken, når helvede bliver lidt hedt….!)

Janne Hansen (V), Formand for Børne- og undervisningsudvalget

Solvang 2B

4990 Sakskøbing

Annonce
Annonce
Annonce
Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Næstvedere opfordres til at blive inden døre under brand

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Lolland

Basse, kaffe og politisk debat: Nu er det i gang

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser