“Gå ikke over til toget - der kommer ikke spor”. Denne vittige bemærkning bliver til grusom virkelighed for alle landsdelens pendlere og togpassagerer om få år.
I ly af hele diskussionen om bro eller tunnel har opgraderingen af Sydbanen stille og roligt vokset sig til et projekt, der nu har taget en form, hvor det vil gå op for alle, at det er et kolossalt projekt. Borgerne på Lolland og Falster kan i den grad se frem til at blive en del af et topmoderne højhastigheds-tognet, når projektet er færdigt om en årrække.
Men i mellemtiden bliver det et regulært mareridt for alle, der er afhængige af togtransport. Lolland-Falster bliver i flere perioder afskåret fra omverdenen, når Sydbanen bliver spærret for al togtrafik i længere tid.
Det var nok de færreste, der havde set det komme, og havde regnet med, at det store projekt kunne give lidt togforsinkelser og måske aflyste tog. Men Banedanmark, der står for udbygningen af Sydbanen, melder allerede nu ud, at det bliver nødvendigt at stoppe for al togtrafik til og fra Lolland-Falster i flere længerevarende perioder.
Hvis der sidder en pendler eller tre i dagens tog til København med en følelse af chok i kroppen er det fuldt forståeligt. Selvom der bliver sat busser ind som erstatning er det en ringe trøst og en utilstrækkelig erstatning. Rejsetiderne til og fra landsdelen bliver urimeligt lange for såvel pendlere som øvrige passagerer.
Der er ikke noget, der er endeligt endnu. Banedanmark arbejder fortsat på at reducere generne ved anlægsprojektet mest muligt. Derfor er det også nu, at der skal sendes et kraftigt signal til alle ansvarlige i projektet om, at det som udgangspunkt er uacceptabelt at landsdelens togtrafik bliver lammet i nævnte omfang.
Uanset at den færdige opgradering er til stor nytte og gavn for landsdelen er det en meget høj pris, hvis vi i årevis skal være afskåret fra omverdenen.
Borgerne har brug for at kunne rejse til og fra landsdelen med tog for at passe deres arbejde. I forvejen har pendlerne levet med en meget svingende kvalitet i både togenes standard og i togenes rettidighed. Vittige sjæle kunne hævde, at en total spærring af Sydbanen fra Vordingborg og sydover ikke ville gøre den store forskel - bortset fra at man så altid vidste, at toget var aflyst.
Banedanmark og DSB må i dialog med pendlerne - og politikerne må være klar til i givet fald at kompensere pendlerne, hvis det kommer så vidt, at Sydbanen bliver spærret og vi bliver en landsdel uden togtrafik.
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat
Afskåret fra omverdenen
Annonce
Seneste nyt
-
Politiet efterlyser vidner til endnu en brand
-
Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel
-
Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen
-
Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise
-
Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold
-
Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv
-
Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng
-
Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere
-
Niklas Landin stopper på landsholdet
Annonce