Den unge mand, som er dømt for at stå bag bombetruslerne i Lalandia, er ikke et monster. Vi kender ham, da vi har undervist ham i gymnasiet i næsten 3 år herunder haft ham med på studietur, så vi har haft tæt kontakt med ham. Han kom fra et andet gymnasium lidt i inde i 1g og faldt hurtigt til i klassen. Han charmede os lærere med sit gode humør, gå-på-mod og lyst til at lære. Han var en vellidt klassekammerat og en god elev, som vi aldrig havde problemer med i alle tre år. Han lavede sine ting, kom til timerne og var med til at skabe en god stemning. Han deltog aktivt i det sociale liv med sine klassekammerater, både i og udenfor skoletid. Da han fik huen på og i hestevogn kørte ud af skolegården, var vi overbeviste om, at han kørte en lys fremtid i møde og vi ønskede ham det bedste for fremtiden. Det gør vi fortsat.
Derfor kom det som et chok, da vi fandt ud af, at han skulle stå bag bombetruslerne i Lalandia. Det er ikke op til os at dømme ham, men vi drog et lettelsens suk, da Byretten tog hensyn til hans gode karakter og ønske om at få en uddannelse, og derigennem gøre bod og tjene samfundet.
Vi blev bekymrede, da den politiske stemning og mediernes omtale ændrede sig. Da vi så Landsrettens dom, trøstede vi os selv og hinanden med, at en måned kan gå hurtigt. Måske kan han undgå for megen negativ påvirkning i fængslet og komme i gang med sin uddannelse og komme tilbage på rette kurs.
Nu skal sagen afgøres i Højesteret og der kræves en højere straf. Systemet har taget over, og I har, midt i al medieomtalen og den politiske magtkamp, glemt mennesket. Den unge mand med studenterhuen og den lyse fremtid. Selvfølgelig skal man straffes, når man udfører ulovlige handlinger, men en straf behøver ikke at være fængselsstraf og uforvarende sætte en ung mand på genopdragelse hos vanekriminelle.
Spørgsmålet er, hvad der er vigtigst: at ofre et medmenneskes fremtid på princippets alter eller at hjælpe en ung mand tilbage på rette vej; vejen mod den lysere fremtid?
Den unge mand har fortrudt sine handlinger og håber at starte på uddannelse sommeren 2015
Med venlig hilsen
Stig Henriksen, lektor i matematik og Trine Søndergaard Paludan, lektor i samfundsfag