4. juni 2010 er det 25 år siden Farø-broerne blev indviet. En stor begivenhed, der for alvor bandt vores landsdel sammen med resten af Danmark. Dengang var der store forhåbninger til vækst i erhvervslivet, og at Farøborene samlet set skulle blive en stor gevinst for Lolland-Falster.
Lad os bare springe alle mellemregningerne over og tørt konstatere, at Farø-broerne er en stor gevinst for os alle. Vi har en stærk infrastruktur, der betyder, at vi hurtigt kan komme til og fra København og resten af landet. Broen har betydet, at mange nye virksomheder har etableret sig på især Falster og dermed skabt mange nye arbejdspladser.
Det har også gjort det muligt at bo på Lolland-Falster og arbejde i København eller for den sags skyld omvendt. Broer skaber vækst og er til stor fordel for de landsdele, der bliver bundet sammen.
En ny fast forbindelse er på vej. Denne gang er det ikke bare to landsdele, der skal bindes sammen, men to lande. To kulturer med mange modsætninger skal bindes sammen, og det giver utallige muligheder. Noget som en stor del af Lolland og Falsters befolkning er enige i giver os positive muligheder for vækst.
Vi kan i lørdag i Folketidende fortælle, at her mere end otte år før den faste forbindelse er en realitet, er det gået op for os alle, at Østersø-forbindelsen får stor eller endog meget stor betydning for vores landsdel. Det kan heller ikke have undgået nogens opmærksomhed, at her får Lolland-Falster en gylden chance for at skabe en varig og bæredygtig vækst ind i fremtiden.
Vi skal ikke bare gribe chancen nu, men også sætte mulighederne på arbejde og gå i gang nu. Vi skal både kunne se de små muligheder og de store muligheder, hvor vi satser og sætter meget på spil, for at noget stort kan lykkes.
I Tyskland er holdning noget mere lunken og afdæmpet. Lad os håbe, at den folkelige opbakning på Lolland-Falster og for den sags skyld i resten af Danmark smitter af på de tyske skeptikere. Der er brug for, at alle arbejder i den samme retning i skabelsen af en fælles Femern region.
Meningsmålingen viser, at der er et stærkt udgangspunkt for Lolland-Falster. Vi har forstået, hvad Femern-forbindelsen handler om. Vi kan både komme hurtigere til og fra Tyskland, men allermest, at vi bliver en del af noget spændende med store perspektiver i fremtiden. Vi bliver på en og samme gang både porten til Europa og porten til Skandinavien.