Når de fleste af os går i seng for at få en god nats søvn, har andre borgere på Lolland-Falster travlt med at holde hjulene i gang.
Det gælder vagtlæger, personalet på sygehuset, reddere, vognmænd, chauffører, montører, skibspersonel, togpersonel og ansatte i virksomheder med tre-holds-skift. Alle og enhver uundværlige, hvis samfundet skal holdes kørende.
Vi, der har vores daglige dont fortrinsvis i dagtimerne, tænker måske ikke så meget over det, men alle disse mennesker har en døgnrytme som er ganske anderledes. Populært sagt får de vendt op og ned på dag og nat.
Folketidendes redaktion på Vestlolland har været med natholdet på arbejde på Nordic Sugars store sukkerfabrik i Nakskov - en udpræget sæsonvirksomhed, hvor der arbejdes døgnet rundt i hele roekampagnen, og hvor der når fabrikken kører optimalt skal 13.000 tons rene roer gennem produktionen hvert døgn.
Det er der blevet en spændende reportage ud af i dagens avis, hvor vi fortæller om de 14 mand, som udgør natholdet på fabrikken.
Sukkerfabrikken er en verden for sig. De fire arbejdshold som bemander fabrikken på skift er som en stor familie. Alle kender alle, og alle ved præcist, hvad deres funktion er og føler et stort ansvar for, at produktionsstop undgås. Et stop kan være fatalt. De skiftes mellem at have dag-, aften- og nattevagter og for mange af dem er det blevet en livsstil, og runde jubilæer er ikke sjældne på fabrikken.
Bemandingen gennem årene er blevet mindre både i Nakskov og i Nykøbing F. Nu er meget computerstyret og teknologien vinder mere og mere indpas, men den menneskelige kontrol på virksomheden er nødvendig.
Det er værd at sende en venlig tanke til dem derinde, når fabrikken i denne tid hvæser, skramler og spyr damp ud døgnet rundt.
Det er i det hele taget værd at sende en tanke til alle de, som holder hjulene i gang i samfundet døgnet rundt, og måske især til de, der tager donten i nattens mulm og mørke, mens vi andre ligger trygt under dynerne.
Nu er vi godt på vej ind i vinterhalvåret med alt, hvad det indebærer.
Tåge, dis, glatte veje og sne. Det sidste forhåbentlig ikke i lige så store mængder som de to tidligere år.
Så rykker endnu nogle sjak ud med skæve arbejdstider og natarbejde for at sikre at trafikken i specielt morgen- og dagtimerne kan afvikles så gnidningsløst som overhovedet muligt.
Nattens tjenere kan passende fælles gå under betegnelsen natholdet. Og natholdet - uanset hvor det befinder sig - er virkelig en hyldest værd.
Vi glemmer dem en gang imellem. Måske fordi de arbejder, mens vi andre sover.