Annonce
Debat

En livsstil

Jeg læste i FT den 26. juni, at vi skulle tage afsked med Speciallærer Tom Petersen fra Margretheskolen. Med Tom, da lukker Margretheskolen også. Som vi siger det i den konservative gruppe ”tanken om inklusion er smuk, der hvor den giver mening”. Nu lykkedes det så også A, V og DF at få lukket Margretheskolen helt ned. Inden da var det Fejø skole. Jeg tror ikke på, at der ikke er et behov for, at vi dyrker de lærere og pædagoger, der har det som livsstil, at være speciallærer eller specialpædagog. Jeg tror på, at den faglighed og det engagement, som der lægges i det at være speciallærer eller specialpædagog, det ikke kan betales med penge, og det er slet ikke bare et job, som Tom siger. Nej, det er nemlig en livsstil.

I øjeblikket, da er kommunens økonomi trængt, hvorfor en omstilling fra faglighed til ufaglærte er sat på dagsordenen. En omstilling, som jeg finder det betænkeligt at gå på kompromis med.

Når vi møder vores børn med høj faglighed, så viser resultaterne, at de kommer igennem med bedre karakterer, og dermed har de også en større mulighed for at kunne dygtiggøre sig videre.

Vi har elever, der keder sig, fordi de ikke bliver udfordret nok. Vi pålægger vores lærere kva inklusionskravet (som er 96 % på landsplan, og lokalt justeret til 94 %), at de skal undervise urimeligt bredt, for at få alle med.

Jeg tror ikke på, at det forsømte kan indhentes i lektiecafe. Men jeg tror på holddeling og dygtige lærere, der har de optimale forhold for at skabe læring. Jeg tror på, at vi skal blive bedre til at finde ud af at dyrke de kvaliteter, som de enkelt børn har, og den tilgang, som tilsiger den bedste indlæring. Match mellem elev og lærer spiller også ind. Jeg tror på, at en endnu større involvering af klassens forældre, giver et godt sammenhold og trivsel i klassen.

Rigtig mange gør et super godt stykke arbejde, hver dag, men at inkludere så kraftigt, giver for mig ingen mening. Jeg vil mene, at vi taber mere end vi vinder. En tidlig indsats kan tjene sig ind mange gange på den lange bane. Tusind tak til dig Tom, fordi du har gjorde det til en livsstil at være der for vores specialelever og deres familier.

Linda Sommer

Lolland Byråd – Konservative

Østervang 28

4930 Maribo

Annonce
Annonce
Annonce
112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Sport

Gerts vanvittige projekt: - Jeg var helt ristet og forvirret

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

112

Vold i Nakskov: Blev slået flere gange i ansigtet

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Nykøbing

Nedslående besked fra legendarisk værtshus

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned at kigge

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Annonce
Annonce
Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen