Annonce
Debat

Falsk varebetegnelse

Jeg har for nogle år siden valgt en fastprisaftale med et elselskab der nok sidder på hovedparten af kunder i vores område.

Nu skulle aftalen så gentegnes, jeg modtog en mail med tilbud om 100% grøn strøm til en pris som var næsten fordoblet, både udsagnet om grøn strøm og prisen fik mig til at ringe til selskabet, her fik jeg at vide, som jeg forventede, at min strøm jo som sådan ikke var grøn, men de "gentegner" mit forbrug i et grønt energiselskab som så forpligter sig til at levere mit strømforbrug ud i nettet på et eller andet tidspunkt, resten af tiden ville jeg så modtage strøm fra kulværker ell a-værker i udlandet, jeg fik så en lavere pris når jeg er ligeglad med denne underlige konstruktion som jeg alligevel aldrig ville kunne kontrollere, dette fik mig så til at reflektere lidt over tingene.

Nu får jeg lidt billigere strøm stadig til fast pris, det er da utroligt når den fossile energi er historisk høj ude i europa, så tænker jeg, uanset hvor mange møller vi opsætter vil der altid være perioder med vindstille, så vi må altid være koblet op på internationale net for at sikre vores forsyning, vi ved Finland udbygger deres a-kraft, Polen vil erstatte kul med a-kraft, indtil nu har vi betalt 15-25 øre/KW for svensk a-kraft strøm, vindmølle strøm koster, afhængig af flere faktorer 30- 105 øre/KW.

Hvad så om 20 år når Brædder og co. har klistret hele Lolland/Falster til med møller og disse skal konkurrere med endnu mere a-kraft, kommer vi så til at se det ene efter det andet af de grønne elselskaber gå konkurs i næste række en masse lodsejere der ikke får leje ind som planlagt osv osv.

Samtidig må vindmøllestrømmen jo til at blive endnu dyrere, da der nu er EU krav om genanvendelse af vingerne, den eneste genanvendelse man har opnået til dato er at levere nogle rensede fibre til bilindustrien, hvor de så gør af det når bilen er udslidt melder historien ikke noget om, i øjeblikket er der her på Lolland nedgravet 250 ton vinger, overalt i landet flyder det med gamle vinger, ingen ved præcis hvor mange tons, miljøstyrelsen har på et tidspunkt estimeret 1500-2500 ton.

Så mon ikke det nye byråd skulle klappe hesten inden hele kommunen skal leve af vindmøllestrøm.

Hæng mig ikke op på præcise nutids tal, alle oplysningerne er fundet på nettet, de stammer ikke fra samme dato, tallene forandrer sig selvfølgelig, men tænk over det.

Michael Skovbon

Nørregårdsvej 46

4990 Sakskøbing

Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes