Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

For meget træsko-logik

Byrådet har sagt ja og Folketinget har bevilget pengene til en bynær omfartsvej i Nykøbing.

Beslutningen, som opfylder et længe næret ønske, er afgjort et stort fremskridt, et gode, ikke mindst for Banegårdskrydset og Vesterskovvej.

Men der er heller ingen tvivl om, at det bedste vil være en konsekvent løsning med en helt ny linjeføring, som holder sig øst for jernbanen fra motorvejen til syd for Nykøbing.

Og de ihærdige Ommerfolks beregninger, som peger på, at totaludgifterne er af nogenlunde samme størrelse, fordi man sparer jernbanebroer og kan lægge linien på jomfrueligt terræn gennem åbent land, ser fornuftige ud.

Men vi er jo oppe mod den visionsfattige realpolitik, som vi har arvet fra tidligere borgmestre i Guldborgsund og Nykøbing kommuner, og som siger, at man ved hvad man har, men aldrig, hvad man kan få i stedet, hvis man genåbner et forlig. Det er god jordnær lolland-falstersk træsko-logik. Hellere tage det, man ved man kan få, i stedet for at bede om det rigtige og fremtidssikre.

Og vi kan godt forstå, at et trængt byråd enes om at tie og fastholde en gammel beslutning for ikke at miste noget. Men behøver vi gøre det samme som avis? 

Vi kan tværtimod sige højt og klart: - Nok snak! Lad os gå ind for den bedste løsning, som har fremtiden i sig - og som vel at mærke kan laves i etaper, så Vesterskovvej ikke bliver prisgivet i ventetiden.

Der er jo ingen, der tvinger os til at ligge under for realpolitikkens gustne overlæg. Nogen må tænke længere frem end næste budgetår. Det har det såkaldte Ommer-udvalg gjort i årevis, og kæmpet for en helt anden linjeføring end den såkaldte bynære omfartsvej. En 18 kilometer lang motortrafikvej gennem det åbne landskab fra en ny afkørsel ved motorvejen på Nordfalster til syd for Nykøbing.

I dag er ommerudvalgets ildsjæle sammen med en gruppe borgere taget til København, hvor de har foretræde for både trafikudvalget og transportministeren. I bagagen har udvalget 5.700 underskrifter fra borgere, der ønsker den nye linjeføring.

Uanset at det er et enigt byråd, der tilsyneladende står bag ønsket om den visionsfattige bynære omfartsvej, er der al mulig grund til at håbe, at rigets trafikpolitikere og transportministeren lytter til Ommer-udvalgets vision. Borgmester John Brædder har tidligere udtalt til avisen, at “hvis ministeren vælger at lytte til Ommer-udvalget, forstår han ingenting længere”.

Men sådan er der så meget borgmesteren ikke forstår.

Annonce
Annonce
Annonce
112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Erhverv

Lander millionoverskud trods vanskeligt år

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas