Byrådet har sagt ja og Folketinget har bevilget pengene til en bynær omfartsvej i Nykøbing.
Beslutningen, som opfylder et længe næret ønske, er afgjort et stort fremskridt, et gode, ikke mindst for Banegårdskrydset og Vesterskovvej.
Men der er heller ingen tvivl om, at det bedste vil være en konsekvent løsning med en helt ny linjeføring, som holder sig øst for jernbanen fra motorvejen til syd for Nykøbing.
Og de ihærdige Ommerfolks beregninger, som peger på, at totaludgifterne er af nogenlunde samme størrelse, fordi man sparer jernbanebroer og kan lægge linien på jomfrueligt terræn gennem åbent land, ser fornuftige ud.
Men vi er jo oppe mod den visionsfattige realpolitik, som vi har arvet fra tidligere borgmestre i Guldborgsund og Nykøbing kommuner, og som siger, at man ved hvad man har, men aldrig, hvad man kan få i stedet, hvis man genåbner et forlig. Det er god jordnær lolland-falstersk træsko-logik. Hellere tage det, man ved man kan få, i stedet for at bede om det rigtige og fremtidssikre.
Og vi kan godt forstå, at et trængt byråd enes om at tie og fastholde en gammel beslutning for ikke at miste noget. Men behøver vi gøre det samme som avis?
Vi kan tværtimod sige højt og klart: - Nok snak! Lad os gå ind for den bedste løsning, som har fremtiden i sig - og som vel at mærke kan laves i etaper, så Vesterskovvej ikke bliver prisgivet i ventetiden.
Der er jo ingen, der tvinger os til at ligge under for realpolitikkens gustne overlæg. Nogen må tænke længere frem end næste budgetår. Det har det såkaldte Ommer-udvalg gjort i årevis, og kæmpet for en helt anden linjeføring end den såkaldte bynære omfartsvej. En 18 kilometer lang motortrafikvej gennem det åbne landskab fra en ny afkørsel ved motorvejen på Nordfalster til syd for Nykøbing.
I dag er ommerudvalgets ildsjæle sammen med en gruppe borgere taget til København, hvor de har foretræde for både trafikudvalget og transportministeren. I bagagen har udvalget 5.700 underskrifter fra borgere, der ønsker den nye linjeføring.
Uanset at det er et enigt byråd, der tilsyneladende står bag ønsket om den visionsfattige bynære omfartsvej, er der al mulig grund til at håbe, at rigets trafikpolitikere og transportministeren lytter til Ommer-udvalgets vision. Borgmester John Brædder har tidligere udtalt til avisen, at “hvis ministeren vælger at lytte til Ommer-udvalget, forstår han ingenting længere”.
Men sådan er der så meget borgmesteren ikke forstår.
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat
For meget træsko-logik
Annonce
Seneste nyt
-
Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel
-
Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen
-
Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise
-
Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold
-
Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv
-
Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng
-
Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere
-
Niklas Landin stopper på landsholdet
-
Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten
Annonce