Den aktuelle debat om skolestrukturen i Guldborgsund Kommune har afsløret et langt større problem end hidtil antaget. Forstået på den måde, at skolestruktur-debatten i højere grad er et spørgsmål om, hvordan vi fastholder en positiv udvikling i landsdelens mindre byer.
Hidtil har vi været vant til at tænke i firkantede kasser, hvor den offentlige service er bygget op i adskilte enheder: Skole for sig, ældre for sig, bibliotek for sig, børnehaver for sig og sådan kunne vi blive ved. Alle institutioner løser faktisk de samme opgaver bare på forskellig måde og for forskellige aldersklasser.
Kommunen har ikke råd til det hele, og strategien har groft sagt været at gøre det hele lidt dårligere. Efter skolelukningerne kommer der sikkert en sparerunde med bibliotekerne, så kommer der besparelser på fritidsaktiviteterne og dernæst på børnepasningen. Og så videre indtil der startes forfra.
Tilbage står en lang række af Lolland-Falsters mindre byer som stækkede fugle, der ikke er nær så attraktive som tidligere at bosætte sig i.
Vi burde i højere grad tænke ud af boksen, og begynde at tænke de mange kommunale servicetilbud og institutioner sammen. Tænk den lokale skole sammen med børnehaver, vuggestuer, ældrecentre og idræts- og foreningslivet og skab et stærkt og dynamisk “borgercenter”, hvor livet fra vugge til grav kan udfoldes i sammenhæng.
Hvorfor skal der både være et skolebibliotek og et folkebibliotek i samme by? Begge steder har den samme opgave, og det er oplagt at tænke nyt på det område. Hvordan kan der skabes en integration, der på en og samme måde sikre både kvalitet og besparelser i den offentlige service?
Ét samlet bibliotek for børn, unge og ældre er en god ide. Der er ingen logisk grund til, at alt skal være adskilt, og det ville være en god måde at skabe sammenhæng og udvikling i det lokale bymiljø, hvis der blev bygget bro mellem unge og ældre. Samtidigt ville der blive skabt et kraftcenter, hvor der nærmest døgnet rundt var liv.
Både Guldborgsund og Lolland Kommune har de samme udfordringer med dårlig økonomi. Derfor er tiden kommet til at der bliver tænkt nyt og anderledes, når de kommunale servicetilbud skal tilpasses den økonomiske virkelighed. Brug sparekravet til at tænke kreativt. Skoledebatten i Guldborgsund dokumenterer, at der findes utroligt mange kreative forslag og ideer hos borgerne i både byer og landområder, der kan løse op for den fastlåste negative spiral, vi er i gang med.
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat
Gang i nytænkningen
Annonce
Seneste nyt
-
Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer
-
Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love
-
Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år
-
Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed
-
Advarer før pinsen: Tænk jer om
-
Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde
-
Jagtulykke koster 53-årig mand livet
-
Sidste skoledag løb løbsk: Bar røv til politiet
-
Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik
Annonce