Reaktionerne på det nye udspil i skoledebatten i Guldborgsund kommune, hvor ingen skoler nedlægges, men i stedet skal alle skoler spare og lærerne undervise en time mere om ugen, begynder nu for alvor at så tvivl om, hvorvidt der er perspektiv i forslaget.
Der var stor glæde blandt mange, da formanden for Børne- og undervisningsudvalget i Guldborgsund kommune Janne Hansen præsenterede et nyt forslag, der reddede skoler, der var lukningstruede. Men nu kommer de kritiske røster på banen efterhånden, som alle har fået mulighed for at dykke ned i substansen af forslaget. Er forslaget genialt eller bare helt galt?
Lærerne melder meget klart ud og siger nej til at undervise en time mere om ugen, og de mener, politikerne med det nye forslag sælger kvaliteten i folkeskolen fremfor at tage upopulære, men nødvendige politiske beslutninger om skolestrukturen (læs: skolelukninger).
Der bliver også meldt hus forbi fra en række skolebestyrelser, hvor flere oplever, at politikerne er i gang med at tørre et stort problem af på de enkelte skolebestyrelser. De mangler mod, lyder kritikken fra flere skolebestyrelser.
Det er vigtige signaler, der bliver sendt til politikerne i disse dage, og alle opfordres til at lytte grundigt efter. Både efter det, som bliver sagt åbent, og det, som ikke bliver sagt, men som ligger mellem de berømte linjer.
Noget kunne tyde på, at kritikken om at det nye forslag i virkeligheden blot er ansvarsforflygtigelse og udtryk for manglende mod, rummer kimen til, at planen ikke bærer i sidste ende. Uanset at der skal spares penge, må endemålet med en ny skolestruktur være, at vi som minimum står med en folkeskole, der er lige så god som i dag. Allerhelst vil vi gerne have en bedre folkeskole med en bæredygtig skolestruktur.
Processen er i fuld gang, og der er et par uger tilbage til at finde løsningen, der kan give os en bedre folkeskole.
Selvom børnetallet falder, har de tilbageværende børn krav på at få en god grundskole-uddannelse, der kan bruges som afsæt til videre uddannelse.
Vores landsdel har et skrigende behov for at flere unge får en god uddannelse, og her vil det absolut ikke gavne, hvis vi ender med en amputeret folkeskole, hvor det hele er blevet dårligere.
Signalerne fra hovedaktørerne er nu sendt af sted, og alle skal lytte godt efter.
Skal vi have bedre eller dårligere skoler?