Billederne af Scandinavian Star-katastrofen rullede afsted i den indre biograf af uhyggelige billeder, da nyheder om den brændende færge Lisco Gloria nåede frem til os alle lørdag morgen.
En brændende færge fyldt med sovende passagerer på et mørkt hav. Det er ikke nogen god cocktail og rummer kimen til en katastrofe. Men vi undgik katastrofen takket være et yderst professionelt redningsarbejde fra først skibets besætning og siden hen tyske og danske redningsfolk.
Når vi i dag mandag ser billederne af den totalt udbrændte færge gyser det i en, og vi priser os lykkelige for, at alle blev reddet fra det brændende skib i tide. Vi kender ikke de nærmere omstændigheder om branden og hvordan den startede. Vi kender resultatet, og det er ikke noget kønt syn. Der er ingen tvivl om, at en forkert beslutning fra skibets kaptajn, da ilden brød ud, kunne have været fatal.
Nu gik det godt, og alle blev reddet takket være en indsats, der kan betegnes som heltemodig. Billeder af det voldsomt brændende skib i nattemørket vidner om det inferno, der ramte passagerer og besætning - samt mødte de redningsfolk, der hastede til hjælp.
Beretningen fra besætningen på hurtigbåden Harald B fra Rødbyhavn er virkelig noget, der gør indtryk. Lars Skov Jensen fra Marielyst, sønnen Mads og deres skipper David Rasmussen reddede 19 mænd fra det brændende skib i en heltemodig aktion, De tre redningsmænd arbejder til dagligt på hurtigbåden Harald B, hvor de sejler mandskab til og fra havboringsundersøgelserne i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.
Redningsarbejdet og den efterfølgende brandslukning har været yderst effektivt og professionelt grebet an, og det virker klart som om, alle har vidst hvad de skulle. Redningsaktionen er et godt bevis på, hvor vigtigt det er at have en veltrænet og professionel redningstjeneste til søs - der, når det gælder, kan klare omfattende redningsaktioner som den, vi har været vidne til i weekenden.
Nu ser vi frem til at høre Lisco Glorias kaptajn og besætning fortælle om de skæbnessvangre minutter, da færgen gik i brand. Hvornår gik det op for dem, at skibet ikke stod til at redde og eneste udvej var at gå i redningsbådene?
Færgebranden sætter endnu en gang fokus på sikkerheden ombord på passagererfærger. Denne gang gik det godt, og erfaringerne fra Lisco Gloria branden skal alle tage ved lære af.
Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook