Annonce
Debat

Kommentarer til artikel "Patienter hurtigt ud af sengen"

Folketidende havde en artikel i avisen lørdag d. 26. februar hvori man beskæftiger sig med samarbejdet mellem Regionens sygehuse og kommunerne, omkring udskrivning af borgere som er færdigbehandlet i sygehusets regi, og således skal enten hjem til egen bolig eller evt. tilbydes ophold i en af kommunens aflastningsboliger. Det angives at dette samarbejde ser ud til at være en bemærkelsesvædig succes, idet journalisten sammenligner registrerede tal fra henholdsvis år 2007 samt år 2010, vedr. antal ekstra dage som færdigbehandlede patienter har opholdt sig på sygehus, før kommunerne har "taget" borgeren hjem dvs. stillet med den nødvendige hjælp enten i egen bolig eller aflastningsophold. Præsenteret for ovennævnte udvikling giver Formanden for Regionens sygehusudvalg Flemming Stenild udtryk for sin glæde over dette, hvilket jeg kun kan være enig med ham i. Men der hvor enigheden holder op, er når Formanden tilkendegiver hvad han mener det er, som har befordret denne positive udvikling i tallene fra år 2007 til 2010. Flemming Stenild tages i artiklen til indtægt for at have tilkendegivet at "de nye Sundhedsaftaler er langt mere præcise med hensyn til hvem man skal kommunikere med om en udskrivning og hvornår det skal ske", endvidere giver han udtryk for at han mener at der sket en holdningsændring (i kommunerne) "jeg tror, kommunerne i højere grad tager opgaven på sig i erkendelse af, at det ikke er godt for borgerne hvis de ikke kan komme videre fra sygehuset". Ovenstående giver mig anledning til at komme med dels en erfaringsbaseret orientering om faktuelle oplevelser i relation til overgangen til de omtalte Sundhedsaftaler, tilbage i 2007, samt til nogle betragtninger i forhold til årsag og virkning i relation til de høje registreringstal i 2007, og den udvikling der kan se når der i dag kigges på tallene for 2010. Jeg er ikke uenig i, at Sundhedsaftalerne er et godt aftaleværktøj til brug for samarbejdet mellem sundhedsvæsnets primære og sekundære aktører. Men som Flemming stenild ganske rigtigt nævner, var der før Sundhedsaftalerne også samarbejdsaftaler om bl.a. hvorledes udskrivning skulle håndteres mellem sygehus og kommune, og det er min opfattelse at disse var ganske velfungerende. Jeg vil hertil tilføje at det hele tiden, også før Sundhedsaftalerne erstattede de tidligere udskrivningsaftaler, har været kommunernes fornemmeste opgave, og ligget os meget på sinde, at sikre at borgerne kunne komme videre efter endt sygehusbehandling. Den overvejende forklaring på den markante ændring i tallene, omkring antal sengedage efter endt behandling, fra år 2007 til 2010, har sammenhæng til noget mere konkret end det der ligger i Formandens udsagn. Det mest tungtvejende element der skal kigges på når denne udvikling skal forklares, har med den afgørende ændring i præmissen for samarbejdet omkring udskrivning at gøre, som Regionen fik gennemtrumfet i forbindelse med den første Sundhedsaftale. I de tidligere udskrivningsaftaler (gældende før 2007) var kommunerne forpligtiget på at kunne hjemtage borgeren tre hverdage efter, at sygehus havde kontaktet kommunen og meddelt borgeren færdigbehandlet. Den præmis arbejdede begge parter efter, og det betød at sygehusafdelingerne opererede med et forkarst på dels hvornår patienten forventedes lægefagligt færdigbehandlet, samt en vurdering af forventet sygeplejemæssig færdigbehandlingstidspunkt. Kommunerne havde så de tre dages varsel til at afdække borgerens behov for pleje og praktisk hjælp, evt. hjælpemiddel behov mm, samt planlægge og tilrettelægge indsats således at det hele var klart til borgeren blev udskrevet. I den nye Sundhedsaftale bliver de tre dage annulleret, som nævnt tidligere ensidigt på Regionen foranledning, og kommunen skal nu hjemtage borgeren når sygehuset meddeler at denne er lægefagligt færdigbehandlet. Til gengæld er det indarbejdet i den nye Sundhedsaftale at sygehus bl.a. skal orientere kommunen i tilpas god tid om forventet udskrivningstidspunkt, dvs. at der skal gives oplysninger til hjemkommune i forbindelse med - og under indlæggelse, således at kommunen har mulighed for at afdække behov og planlægge evt. ydelser der skal ydes borgeren, når denne udskrives. Disse ændringer var sygehusenes mange afdelinger ikke på nogen måde klar til at imødekomme da den nye Sundhedsaftale trådte i kraft januar 2007, Konkret oplevede vi i kommunerne at det eneste der fungerede ganske godt var henvendelserne om at patienten var lægefagligt færdigbehandlet, men forudgående information til kommunens visitation jvnf. de nye aftaler, var i store dele af 2007 aldeles fraværende. Afdelingernes personale kendte slet og ret intet til den nye Sundhedsaftale, og dermed intet til hvorledes de skulle forholde sig i relation til samspil med kommunernes myndighedsafdelinger, under borgerens indlæggelse. Det er klart at det gjorde betingelserne for kommunerne aldeles utilfredsstillende. Når man modtog meddelelse om udskrivning, og dermed stod med et krav om at tage borgere hjem - med stort behov for hjælp, samme dag som man fik kendskab til at borgeren i det hele taget var indlagt, eller samme dag om man blev bibragt den viden der skal til for overhovedet at kunne organisere og mobilisere den nødvendige hjælp, kan enhver sige sig selv at det bliver endog særdeles vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at levere samme dag. Ovenstående var således den primære enkeltstående årsag til de meget høje tal for sengedage efter færdigmelding, og man kan hævde at kommunerne i et ikke ubetydeligt omfang kom til at betale for, at Regionen ønskede en markant ændring i den måde samarbejdet omkring udskrivninger hidtil havde fungeret på, ændringer som Regionens sygehusafdelinger ikke på nogen måde var klar til at honorerer i 2007, men som man efterhånden er kommet efter. Tilbage står, at det kom til at koste kommunerne og deres borgere dyrt, såvel i relation til de udfordringer man konkret havde omkring samarbejdet med at sikre hensigtsmæssige og gode udskrivningsforløb, til gavn for den enkelte borger, samt i form af en helt urimeligt stor regning i kroner, som blev "hævet" i de kommunale pengekasser, som følge af manglende implementering af den nye Sundhedsaftale i Regionens sygehusafdelinger. Søren Wollesen Svanevej 59 4970 Rødby Myndighedschef i Lolland Kommune indtil 31. juli 2010.
Annonce
Annonce
Annonce
Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Næstvedere opfordres til at blive inden døre under brand

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser