Social, sundhed og omsorgsudvalget i Guldborgsund Kommune har lige sendt 4 kvalitetsstandarder i høring. Hvordan undgår vi at borgere, men også ansatte og politikere, betragter kvalitetsstandarder som det maximale niveau for det kommunale serviceniveau, når der altid skal vurderes ud fra det individuelle behov?
Andre kommuner starter deres kvalitetstandarder med følgende tekst:
”Kommunalbestyrelsen skal en gang om året udarbejde en kvalitetsstandard vedr. § 100 i Lov om social service. Kvalitetsstandarden er et andet ord for serviceniveauet. Kvalitetsstandarden skal indeholde generel service information til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen på baggrund af bestemmelserne i lovgivningen. Afgørelserne skal træffes på grundlag af en konkret og individuel vurdering af borgerens behov for hjælp. Det kommunalt fastsatte serviceniveau er udgangspunktet for, hvad borgeren kan forvente af hjælp. Serviceniveauet skal dog fraviges i de tilfælde, hvor borgerens behov nødvendiggør det”.
Det er et direkte citat fra lovens vejledning, men det giver alle, et langt bedre indblik i, hvad jeg kan forvente og synliggør, at der skal foretages en individuel vurdering.