Måling på standard - Giver det mening
I disse tider, hvor man evaluerer og laver test bliver en masse børn og unge genstand for at blive målt og vejet ud fra et standardbegreb. Hvem definerer standard? Er standard det vi har brug for? Er standard det vi har det bedst med? Jo vel, der er brug for basic standard for at kunne klare sig rimeligt igennem livet. Dansk udvikling, talmagi, samfunds indflydelse m.v. er vigtige fag. Hvem har ansvaret for, at vores børn og unge udvikler sig trygt og godt med afsæt i det enkelte menneskes behov og udviklingsmulighed?
For nylig kikkede jeg forbi 6. klassernes idrætsdag i Lolland kommune på Holeby skole. Omkring skolen var der BMX-bane, fodboldbane, Beach volley, længdespring, naturstyrketræning m.v. Imponerende muligheder at ligge inde med for en skole og by. Fælleselevrådet og et lærer team havde sat rammen for leg og fællesskaber. At få lov til at byde ind med initiativer i den fælles hverdag er ikke ubetydeligt. Det er meget givende og lærerigt. Jeg så lutter galde unge.
Hvordan lærte vi bedst i vores barndom. Jeg husker leg, udfoldelse i fællesskabet (spejder), nysgerrighed på natur og sammenhænge. Vi skal ikke gøre vore børn og unge til standarder, men gøre dem til individuelle muligheder. Her kommer holddeling og differentiering ind. Anerkendelse for en løst opgave er fint, men det må være anerkendelse ud fra den chance man har for at lave et godt resultat. Jeg har en kæreste, der er dygtig til landbrug, men kommer det til at lave en god sov, melder han hus forbi. Danmarks bruttonationalprodukt er ikke skabt af standarder.
Linda Sommer
Medlem af Lokallisten Lolland
Bysjøvlen 4
4970 Rødby