Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

Så kan han lære det...

Så fik Henrik Høegh også prøvet det.

En tur gennem mediemøllen, der ender med en offentlig skideballe og irettesættelse af statsminister Lars Løkke. Udgangspunktet var egentligt meget uskyldigt og prisværdigt, da fødevareministeren overrakte en pris til en SuperBest-forretning for at være et sundt supermarked. En tur ud i virkeligheden, og en god dag for den nye minister. Troede han.
Men da det endte som en reklametryksag for det pågældende SuperBest-supermarked med en storsmilende fødevareminister Henrik Høegh som blikfang begyndte det hurtigt at gå galt. Fordi det kan man da ikke, mente kritikerne.
Selv reagerede Henrik Høegh meget overrasket - altså over, at der skulle være noget problem i, at han var en del af et supermarkeds reklame. Også selvom han ikke havde givet tilladelse til at SuperBest brugte billedet.
 
Men nu har Henrik Høegh lært det. At ministre ikke må reklamere for nogen former for produkter eller firmaer. Uanset det ædle formål, billedet af en storsmilende Høegh var taget i forbindelse med, skal han som minister ikke deltage i reklamer.
Lad os betragte det som en begynderfejl som minister, og nu ved Henrik Høegh, at dydens sti som minister er meget smal. Og at den er blevet meget smal i de senere år, fordi pressen ekstremt hurtigt er parat til at angribe ministre eller andre toppolitikere, så snart de begår den mindste fodfejl.
Og hvorfor det? Fordi det er nemmere at gå efter en ministers fodfejl end seriøst at sætte sig ind i komplicerede politiske problemstillinger og lave begavet kritisk journalistik om disse.
Det var måske dette faktum, som Henrik Høegh overså, da han fejlagtigt undervurderede reaktionerne på reklamen for SuperBest.
 
Selvfølgelig skal fødevareministeren ikke deltage i reklamer og anprisninger, men at gøre det til en sag for statsministeren og indtil flere indslag på tv, radio og artikler i aviser og på nettet er helt ude af proportioner.
Fordi der er vigtigere ting at bruge tiden på. Både for pressen og for ministeren. Men tendensen går imod det lette og nemme i den politiske journalistik. I sidste uge var det statsministeren, der skulle udtale sig om sine holdninger til sms-afstemningen i X-Factor og nu var det så en reklamesag.
Vi trænger til noget mere væsentlighed og ambition i den politiske journalistik.
Annonce
Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission